Boek Export & Internet

bernardwientjes2Begin 2012 bracht ik een boek uit "De invloed van het internet op de Nederlandse export - Hoe houden wij onze voorsprong vast?" (uitverkocht)

Ik zag en zie dat buitenlandse bedrijven steeds meer het internet en digitale mogelijkheden gaan gebruiken om versneld te internationaliseren. Nederlandse bedrijven lopen qua internetgebruik voor op hun buitenlandse collega's / concurrenten maar de voorsprong slinkt. 

VNO-NCW vond mijn boek van grote waarde voor het Nederlandse exporterende bedrijfsleven. Om de boodschap van het boek te ondersteunen schreef Bernard Wientjes het voorwoord en hij reikte mij het 1e exemplaar uit op de Bilderbergconferentie. Lees hier zijn voorwoord. 

Met de zogenaamde techreuzen als voorbeeld is het anno 2021 meer dan ooit ook voor exporterend Nederland van belang het internet c.q. digitale innovatie strategisch op de agenda te zetten en een plaats te geven binnen de directie. Data analyse en de inzet van digitale technologieën worden steeds belangrijker. Maar een bedrijf hoeft zeker geen multinational te zijn om haar export enorm te kunnen vergroten dankzij een betere inzet van internet en digitale technologieën.

Met ervaring vanaf 1996 ben ik uw partner voor meer export.

 

boek export internet

Ik roep u op om óók in uw directiekamer of managementteam het onderwerp ‘Export & Internet’ strategisch op de agenda te plaatsen, om zo- doende op dit gebied tot essentiële kennisontwikkeling te komen en uw concurrenten, uit gevestigde en opkomende exportlanden, voor te blijven.
Bernard Wientjes, oud-voorzitter ondernemingsorganisatie VNO NCW, invloedrijkste Nederlander 2010/2011/2012

Ondernemen in de 21e eeuw vraagt om een scherpe analyse van de markt en de ontwikkelingen op de markt. De wereld van Internet speelt daarin een cruciale rol. Ondernemerschap en Internet hangen nauw samen. Geert Nijkamp schetst tegen die achtergrond helder waar de bedreigingen en kansen voor Nederlandse ondernemingen liggen. Juist door een alertere opstelling kunnen we onze voorsprong vasthouden. Van harte aanbevolen.
Jan Peter Balkenende, minister-president 2002-2010

Naast saneren, moeten we onze groei opzoeken. Ons buitenland is groot, maar dichterbij dan ooit door internet. En juist op de groeimarkten zijn we nog onvoldoende aanwezig. Nederlandse producten zijn duurzaam, innovatief en van hoge kwaliteit en daar is wereldwijd nog steeds vraag naar. Dit boek onderstreept de noodzaak en kansen.
Hans Biesheuvel, oud-voorzitter MKB-Nederland, initiatiefnemer ONL

Een must om te lezen voor iedere exporteur. Interessante en innovatieve gedachten die exporteurs uitnodigen hiermee aan de slag te gaan om hun exportpositie uit te bouwen.
Bart Jan Koopman, directeur EvoFenedex

Brede diplomatieke ervaring in vele landen met grote economische activiteit bevestigt dat het internet effectiever ingezet zou moeten worden door het Nederlandse internationaal georiënteerde bedrijfsleven. U heeft de sleutel in handen.
Peter van Leeuwen, diplomaat cq ambassadeur in landen als China, Duitsland, Irak, Kazachstan en West Afrika.

Eindelijk een boek waarin export & internet op beslisserniveau begrijpelijk en inzichtelijk wordt gemaakt. Van strategie naar proces en niet andersom!
Egbert Jan van Bel, auteur internationale managementboeken en kerndocent Beeckestijn Business School

Als ervaren internetmarketeer bij een groot exporterend bedrijf vond ik het boek erg interessant. Het boek laat zeer duidelijk zien dat veel exportbedrijven zich moeten realiseren dat de eindconsument veel meer kracht heeft gekregen door het internet. Het boek geeft cruciale denkrichtingen en laat zien dat de concurrentie op ons af gaat komen. Een must read voor ieder exporterend bedrijf.
Alex Baar

Zakendoen in het buitenland betekent: Toon oprechte interesse in de cultuur van het land waar je zaken mee doet en vergroot uw vindbaarheid online door in de taal van het betreffende land uw site aan te passen.
Tineke Bakker – van Ingen, oud-voorzitter VNO NCW Midden, voormalig DGA Ferm BV

Ik kan je verheugd mededelen dat ik je boek in zijn geheel heb gelezen. Ik vind een verhelderende zienswijze waarvan ik denk dat het stof tot nadenken geeft bij vele ondernemers maar wat belangrijker is een belangrijke beleid aanwijzing in een snel veranderende globalisering en tijd. Mijn complimenten.
Gerrit Pillen, DGA Pillen BV, oud-voorzitter VNO NCW Achterhoek

Ik heb ook met veel interesse het boek gelezen. Het is mij wel duidelijk geworden wat ons te doen staat.
Henk Aalderink, oud-burgermeester gemeente Bronckhorst, Euro Nederlander 2012