Wereldomroep - De invloed van het internet op de Nederlandse export

exportboek

Wereldomroep

Boek benadrukt rol van internet voor Nederlandse export

Gepubliceerd op : 12 februari 2012 - 8:00 am | door Wendy Braanker (Foto Geert Nijkamp/RNW)

Nederlandse exportbedrijven moeten sterker inzetten op het gebruik van internet om hun voorsprong op buitenlandse concurrenten te behouden. De internetparticipatie ligt in Nederland hoger dan in andere landen. Maar Duitsland en Spanje – om maar een paar landen te noemen – zijn bezig met een inhaalslag. Steeds meer bedrijven vinden de weg naar het internet. Dit betekent dat de positie van de Nederlandse export zal verslechteren.

'We zijn een klein land en als bedrijven in juiste die grote landen hun internetparticipatie verhogen gaat dit ten koste van Nederlandse exporteurs', zegt Geert Nijkamp die al bijna zes jaar in Spanje woont en een boek schreef met de titel:  'De invloed van het internet op de Nederlandse export. Hoe houden we onze voorsprong vast?'

Volgens Geert Nijkamp is haast geboden. 'Het hebben van een voorsprong is leuk, maar het is ook een valkuil.' Bedrijven realiseren zich niet of te laat dat het hebben van een website niet voldoende is om de (buitenlandse) concurrentie de baas te blijven. 'We moeten gaan beseffen dat onze positie in de wereld aan het veranderen is.'

Tuinbouw en metaal
Sectoren die op korte termijn last krijgen of al hinder ondervinden van de toename van het wereldwijde internetgebruik zijn de tuinbouw, de bloementelers en agro-sector en de metaalindustrie.

De auteur geeft een voorbeeld: 'Veel Spaanse tuinders verkopen  hun handel aan Nederlandse bedrijven, maar Spaanse tuinders gaan dank zij internet zelf verkoopkanalen opzetten. Ze gaan dus zelf handel drijven.'

Azië
Ook vanuit Azië neemt de concurrentie toe dankzij de opkomst van internet. Zo schrijft Nijkamp in zijn boek. 'Landen als Taiwan en Japan hebben een grote exportreputatie. Voor het internettijdperk was het voor hen echter stukken moeilijker om buitenlandse markten te betreden en te bewerken. Dankzij internet zien zij kans hun export substantieel te vergroten.'

Een voorbeeld (uit het boek) van een Nederlands bedrijf: 'Dankzij onze website en internetmarketing verkopen wij in heel Europa professionele evenementenproducten. Wij krijgen echter steeds meer te maken met bedrijven uit Azië die nog nooit van een spamverbod gehoord hebben en in onze sector mail op mail sturen. Je merkt dat hierdoor de prijzen onder druk komen te staan... '

Leidinggevenden
Om de concurrentie voor te blijven is het  belangrijk dat leidinggevenden van exportbedrijven zich meer gaan verdiepen in de mogelijkheden die internet kan bieden. 'Binnen de directie is er vaak  sprake van te weinig kennis van de rol van internet. Ze bemoeien zich met investeringen die nodig zijn om deel te nemen aan internationale beurzen. Maar niet met de nieuwe website.'

Distributeurs kregen in het offline tijdperk meer steun van de directie van een internationaal opererende onderneming, dan in het online tijdperk, is de stellige overtuiging van Geert Nijkamp. Dat moet dus anders.

Eigen ervaring
Als het om internationaal ondernemen gaat, spreekt de auteur ook uit eigen ervaring. Nijkamp, die met zijn gezin in een dorp net boven Malaga woont, heeft een in- en exportbedrijf in evenementenapparatuur zoals confettimachines en reukmachines. Vooral de confettimachines doen het goed.

Daarnaast komt hij iedere maand een dag of tien naar Nederland om trainingen en voordrachten te geven bij bedrijven over internationaal zaken doen. Het voordeel van deze constructie is volgens Nijkamp dat hij en zijn gezin niet alleen afhankelijk waren van de inkomsten uit zijn in- en exportbedrijf. 'We hoefden niet binnen en half jaar te leven van de inkomsten van onze onderneming. Alles duurt in Spanje veel malen langer. Je hebt een lange adem nodig om hier iets op te starten.'

Tips
Zijn boek is niet alleen een pleidooi om meer aandacht te geven aan alles wat met internet te maken heeft. Nijkamp komt in dit boek ook met tips voor internationaal opererende ondernemingen. Over het belang een goede opbouw van een website bijvoorbeeld. Een gemiddelde website voldoet nog voor geen 50 procent aan het zoekgedrag van een potentiële klant!

Het boek, met tips over internetmarketing, opbouw van websites en veel meer, ligt vanaf 10 februari in de Nederlandse boekhandels.

De invloed van het internet op de Nederlandse export: hoe houden we onze voorsprong vast? Auteur Geert Nijkamp. ISBN 978-90-818462-0-2

Geert Nijkamp met zijn boek<br>&copy; Foto Geert Nijkamp/RNW - http://www.rnw.nl/nederlands

Geert Nijkamp met zijn boek

Meer artikelen lezen voor en door Nederlanders in het buitenland? Neem een gratis abonnement op het WereldExpat Magazine!