Flinke verschuivingen op logistieke wereldranglijst

www.logistiek.nl

Flinke verschuivingen op logistieke wereldranglijst

Auteur: Annemiek Jorritsma
Geplaatst: 22 mei 2012
Nederland is een plaats gezakt op de Logistics Performance Index 2012 en houdt nipt Denemarken achter zich. Duitsland levert de koppositie in. België stijgt naar de zevende plek. Finland gaat Nederland én Duitsland voorbij. Wim Bens (Dinalog) en Dirk 't Hooft (NDL/HIDC) reageren op de verschuivingen.
Logistics performance Index 2012
Gerelateerde items

De Logistics Performance Index (LPI) is een wereldwijde logistieke benchmark die wordt uitgevoerd door de Wereldbank. Na 2007 en 2010 publiceert de Wereldbank voor de derde keer dit onderzoek.

Nederland stond in 2010 op de vierde plek en zakt nu naar de vijfde plaats. Hong Kong (van 13 naar 2) en Finland (van 12 naar 3) zijn nieuwkomers in de Top-5. Singapore is van nummer 2 naar de koppositie verhuisd. Europa levert in als het gaat om best presterende landen.

Nederland levert punten in

Nederland behaalde een totaalscore van 4,02. In 2010 was dat nog 4,07. De verschillen zijn niet zo groot. Zo haalde Singapore een totaalscore van 4,13. Ondanks dat douane een speerpunt is van het Topteam Logistiek, en er al veel gebeurd is aan vereenvoudiging van de douaneregels en het maken van green lanes, levert Nederland toch punten in op de deelscore douane. De score ging van 3,98 naar 3,85.

Verbazing over stijging Finland

Dirk 't Hooft, directeur van NDL/HIDC vindt het jammer dat Nederland een plekje is gezakt. De hoge positie van Finland verbaast hem. Nederland doet het in Europa volgens het 't Hooft nog steeds goed als het gaat om het faciliteren van handel en de daarbij horende douane afhandeling. "Wij ontmoeten deze lijn dan ook niet in de praktijk. Dat Singapore en Hongkong bovenaan staan is prima, die doen het ook heel erg goed. Maar in Europa is Nederland toch, zo verneem ik van internationale bedrijven als Nike en Timberland, nog altijd een van de beste landen om je als buitenlandse verlader te vestigen."

Nederland moet de nummer 1 positie op de LPI blijven ambiëren volgens 't Hooft. "Het blijft een goede doelstelling. We moeten doorgaan op de ingeslagen weg maar veel meer de sterke positie van Nederland naar buiten zien te brengen en internationale bedrijven laten zien hoe het gemakkelijk het hier is. Zoveel makkelijker dan in Duitsland waar de douane minder handelsgericht is dan in Nederland."

Teleurstellend dat Duitsland hoger staat

Wim Bens, directeur van Dinalog deelt de mening over het beter promoten van Nederland. Bens had het verlies van een positie op de lijst wel een beetje verwacht. "Ik schrik er niet van, maar vind het wel teleurstellend dat Duitsland nog boven ons staat. België is gestaag aan het klimmen. Als die lijn zich doorzet gaan ze ons de volgende keer voorbij. We moeten niet op onze lauweren rusten maar stappen gaan zetten. Dit soort tabelletjes vormen toch een eerste mening bij wereldwijde verladers."

Dinalog duikt het rapport van de Wereldbank in om de onderliggende details te bekijken en te vertalen in acties. Bens legt de bal ook bij de Nederlandse ondernemers neer. "De sector moet bij de les blijven. Ook al zijn de onderlinge verschillen in de cijfers maar heel klein. We moeten het zien om te zetten in acties. Er moet een schepje bovenop."

Gezien de huidige crisis en de vele bezuinigingen zal dat volgens Bens niet meevallen. "Als de overheid weinig helpt moet de sector bij machte zijn om zelf aan de slag te gaan. De vraag is of dat gaat lukken." De rol van Dinalog is het aanjagen en faciliteren om ondernemers te laten inzien hoe het anders kan.

De top 10 van 2012

Uit de top tien verdwenen zijn de landen Zweden, Zwitserland, Noorwegen en Luxemburg. België wint twee plaatsen en staat nu op positie zeven.

2012 2010 Land Index
1 2 Singapore 4,13
2 13 Hongkong 4,12
3 12 Finland 4,05
4 1 Duitsland 4,03
5 4 Nederland

4,02

 

6 16 Denemarken 4,02
7 9 België 3,98
8 7 Japan 3,93
9 15 Verenigde Staten 3,93
10 8 Verenigd Koninkrijk 3,90

 

Lees ook het expertartikel van Gerwin Zomer van TNO, die een eerste analyse maakte van het rapport: Logistics Performance Index 2012: performance of perceptie?