De ‘digitale boer’ revolutionaliseert Keniaanse landbouw - internet & kennisoverdracht zorgt voor economisch onafhankelijkheid en nieuwe banen

Deze boeren nieuwe stijl hebben niets met de landbouwende traditie van hun ouders. Voor hen geen traditionele gewassen, maar bijvoorbeeld rode uien, zijdewormen en paprika. Deze verkopen goed. Bovendien halen zij hun kennis van internet. Facebook is daarbij een van hun belangrijkste gereedschappen: al meer dan 13.300 jonge boeren wisselen tips en trucs uit over gereedschap, gewassen en oogst op bijvoorbeeld de pagina van boerin Mkulima Young.

Landbouwkennis is maar schaars in Kenia. In Kenia zijn 4 miljoen boeren, maar niet meer dan 4.000 ‘extension officers’, die verantwoordelijk zijn voor het verspreiden van boerenkennis en onderzoek. Daarom doen deze boeren het zelf: via hun smartphones en tablets zijn zij de hele dag online om trends, gewasprijzen en vragen van andere boeren in de gaten te houden. Ook verkopen zetten ze op een simpele manier hun gewassen online voor de verkoop met hun smartphones.

jonge keniaanse boer
Deze boer kwam op het idee voor zijn aarbeienteelt op een Aquaponics-systeem door de website van Mkulima Young.

In tijden dat traditionele banen bij overheid en bedrijfsleven maar schaars zijn, verdienen deze ondernemers een fijn inkomen aan hun vieze handen. Mary Ann Wairimu bijvoorbeeld, verdient ondertussen omgerekend zo’n 860 euro per maand aan haar bedrijf in zaailingen. Mary Makori’s verdient naast haar baan bij een kerkelijke organisatie, zo’n 2500 euro met haar gemixte boerenlandje van 100 bij 150 meter. De Daily Nation laat enthousiast weten dat deze bedrijfjes ondertussen weer zo groot worden, dat er weer ongeschoolde werkers in dienst worden genomen.