Wageningen Campus wil wetenschappers, studenten en ondernemers verbinden - onderzoek stimuleert export en internationalisering

‘Interactie’ en ‘ontmoeten’ zijn kernwoorden in de strategie die voor Wageningen Campus is uitgedacht. Als ondernemers, studenten en onderzoekers van binnen en buiten Wageningen UR met elkaar in contact komen, dan ontstaat er synergie en een groot innovatief vermogen, zo is de gedachte. Het streven is daarom onder meer om in 2015 30% van de apparatuur geregeld te verhuren aan externe partijen. Vanaf 2020 moet zelfs 40% van de high-tech apparatuur op Wageningen Campus door externen gebruikt worden.

Het delen van onderzoeksfaciliteiten gebeurt overigens al. Sinds 2011 schaft CAT-AgroFood (het door Wageningen UR opgezette Centre for Advanced Technology in Agro & Food) high-tech apparatuur aan en verhuurt deze aan onderzoekers van binnen en buiten Wageningen UR. Faciliteiten die te duur zijn voor onderzoeksgroepen om zelf aan te schaffen, staan zo toch ter beschikking van wetenschappers met verschillende achtergronden.

Ook ontwikkelingen elders in Food Valley
Om een goed klimaat te creëren voor toponderzoekers en innovatieve ondernemingen in de agrifood-sector is het ook van belang dat het gebied om Wageningen Campus heen verder ontwikkeld wordt. Zo draagt Wageningen UR bij aan het realiseren van het World Food Center in Ede, wordt in samenwerking met de overheid gestuurd op verbetering van de regionale infrastructuur en bereikbaarheid, en is er de wens om nabij Wageningen Campus, in het hart van de Food Valley, een internationale school op te zetten voor de kinderen van buitenlandse onderzoekers.

Zie voor meer informatie het document Wageningen Campus Strategy - Gateway to smart food in a green world op de site van Wageningen UR.

bron: Wageningen UR, 12/09/13