Waarom AH het in België gaat maken en de Colruyt in Nederland een flop werd

www.express.be

Waarom AH het in België gaat maken en de Colruyt in Nederland een flop werd

Op woensdag 16 maart vindt de aftrap plaats van alweer een onververvalste wedstrijd België-Nederland. Ditmaal niet op het groene gras, maar in de schappen van de supermarkt. Dan wordt in Brasschaat het eerste filiaal van AH in België geopend.

Wat de uitslag zal zijn, daar wordt aan deze en gene kant van de grens hevig over gespeculeerd. De Hollanders zouden wel eens hun tanden stukbijten op de Belgische consument. Het Belgische culinaire wensenpatroon zou niet aansluiten op de vaak typische rechttoe-rechtaan-producten die de Nederlandse supermarkt in zijn assortiment heeft. Maar waarom zou AH niet voor elkaar krijgen, wat de Aldi en de Lidl wel is gelukt? Zolang AH er maar voor zorgt dat het met behoud van zijn huidige kwaliteit lekker met de prijs kan knallen. Want al hebben de Nederlanders de naam om iedere eurocent in tweeën te bijten, als het op lage prijzen en kortingen aankomt, dan kent de Vlaming zijn gelijke niet.

Er zal ongetwijfeld rek zitten in de prijzen van de Belgische supermarkten. Wie wel eens zijn boodschappen in België en Nederland doet, komt tot de vaststelling dat sommige (merk)producten vaak 10 á 15 procent goedkoper zijn dan in Vlaanderen. Ook de Vlaamse grensbewoners ontdekken dit in toenemende mate. Als gevolg daarvan kunnen de supermarkten net over de grens de dagelijkse invasie van ontelbare koopjesjagers uit Vlaanderen nauwelijks nog aan.

Dat de Vlaamse consument zich zo goed voelt in de Nederlandse supermarkt, zal ongetwijfeld ook te maken hebben met de verbeterde eetcultuur in Nederland. Die heeft de laatste jaren een behoorlijke ontwikkeling meegemaakt. Overal in Nederland rijzen de restaurants met Michelin sterren als paddenstoelen uit de grond. Qua eetcultuur kan men ten opzichte van België gerust spreken van een inhaalslag. Al gebiedt de eerlijkheid te zeggen dat Nederland nog een lange weg te gaan heeft voordat ze maar enigszins in de schaduw kan staan van de Belgen.

Dat in Nederland de eetcultuur in de lift zit, komt vooral door AH. Al tientallen jaren is deze supermarktketen bezig om via gratis winkeltijdschriften de Nederlandse consument culinair op te voeden. Er wordt wel eens in België gezegd dat Hendrik Conscience zijn volk leerde lezen, maar van AH kun je stellen dat die zijn volk leerde eten. Grote filialen van AH hoeven zich wat hun assortiment betreft al lang niet meer te schamen in vergelijking met supermarktketens als Delhaize en Carrefour.

Daarom zal de slag zal om de consument vooral gestreden worden op het prijsniveau. Slaagt AH erin voldoende consumenten weg te trekken, niet alleen bij het topsegment, zoals Delhaize, maar ook bij de prijsknallers zoals de Aldi, de Lidl en last but not least, de Colruyt, dan wint het de wedstrijd.

Toch is niet iedereen overtuigd van het welslagen van AH wegens de grote cultuurverschillen tussen België en Nederland. Dat zou verklaren waarom de Belgische supermarkt Colruyt enkele jaren geleden tevergeefs geprobeerd heeft om in Nederland een voet aan de grond te krijgen. Volgens retailspecialisten kwam dit doordat de Belgen een belangrijke gewoonte van de Nederlandse huisvrouw over het hoofd hadden gezien. In tegenstelling tot Vlaanderen halen de Nederlandse ouders hun kinderen niet met de wagen van school om daarna op de weg naar huis nog even de auto vol te stouwen met boodschappen. De Nederlandse huisvrouw verplaatst zich in de steden vooral op de fiets en daarop kan je die grootverpakkingen van de Colruyt nu eenmaal niet vervoeren.

Of dit de enige misrekening van de Colruyt in Nederland is geweest, valt te betwijfelen. Net als in België vinden veel Nederlanders boodschappen doen een noodzakelijk kwaad. Maar als het dan toch moet, dan wel graag in een winkel die niet alleen goedkoop is, maar ook nog een beetje gezelligheid uitstraalt. Zo slaagde AH erin om van boodschappen doen een beleving te maken. Iets wat je van winkelen bij de Colruyt nu niet bepaald kunt zeggen.

Bij de Colruyt niks van gezelligheid, maar wel koele tl-verlichting , grauwe industriële winkelrekken vol met grootverpakkingen, plastic flappen van de koelafdeling die pijnlijk tegen je benen slaan, als je niet oplet.

In een dergelijke omgeving wil de Nederlander zijn boodschappen niet graag doen. Zeker als het om een verwaarloosbaar prijsverschil gaat. En waarom zou dat ook niet voor een Vlaming gelden?

Slaagt AH erin om in België het prijspeil van de prijsknallers als Colruyt te evenaren, dan wordt het AH-concept niet alleen in Vlaanderen maar ook in de rest van België, een groot succes!