Export Japan

boek export internet

De Nederlandse export is in gevaar! Lees het boek!

Download hier de wereldwijd unieke app iEXPORT

De Japanse economie kon zich maar moeilijk herstellen na de recessie waarin het land zich geruime tijd bevond. Maar na jaren van economische stagnatie groeit de economie weer. De oorzaak van deze groei is een aantrekkende binnenlandse markt, vanwege de toenemende werkgelegenheid. Ondanks deze toename is de werkloosheid nog steeds hoog (4,6%). Ook heeft Japan een behoorlijke staatsschuld opgebouwd. Om er voor te zorgen dat Japan zich positief ontwikkelt, voert Premier Koizumi een ander beleid dan zijn voorganger Obuchi, namelijk een politiek van herstructurering en hervormingen. Vooral privatisatie, hervormingen in het bankwezen, en de economie geschikt maken voor concurrentie zijn belangrijke speerpunten in dit beleid. Ook zal er een meer liberale politiek ten aanzien van bedrijven en lokale overheden gevoerd worden.

Het Japanse BNP per hoofd van de bevolking is nog altijd hoog en hierdoor is Japan de op één na grootste economie ter wereld. Het BNP wordt o.a. bepaald door de industrie (20,5%), de bouwsector (6,9%) en landbouw, visserij en bosbouw (1,3%). Ondanks de kleine bijdrage van de visserij aan het BNP is Japan één van de belangrijkste visserijlanden. De buitenlandse handel van Japan werd altijd gekenmerkt door grote overschotten op de handelsbalans. Maar door verbetering van de markttoegang voor producten en diensten neemt gedurende de laatste jaren het handelsoverschot af. De belangrijkste handelspartners van Japan zijn de Verenigde Staten, China, Zuid - Korea en Taiwan. Van de totale Japanse invoer wordt een kwart uit de Verenigde Staten ingevoerd. De Nederlandse export naar Japan blijft achter ten aanzien van andere landen in de Europese Unie, zoals Duitsland, Italië en Frankrijk. Goederen die Nederland voornamelijk naar Japan exporteert zijn landbouwgoederen, voedings- en genotmiddelen en chemische en farmaceutische producten. Kansrijke sectoren voor Nederlandse bedrijven zijn de ICT, de voedselverwerkende industrie (bakkerijmachines), de medische sector (thuiszorgproducten en medische apparatuur), de sector woning- en projectinrichting en de sector milieu en bodemzuivering.


De Japanse klant is veeleisend, alles moet perfect geregeld zijn. Een goede after-sales service en een goede documentatie zijn dan ook erg belangrijk. Het zakendoen met Japan neemt erg veel tijd in beslag. Er wordt niet zomaar iets besloten, vaak beslist de hele afdeling mee. Het beste is dat u zich zoveel mogelijk aanpast aan de wensen van uw afnemer. Daarnaast is een persoonlijke relatie en een vertrouwelijke band met uw Japanse zakenpartner erg belangrijk. Toch zullen zakenrelaties niet snel informeel worden, maar juist altijd formeel blijven. Tijdens een zakengesprek zal het u ook opvallen dat uw zakenpartner zich niet openlijk uit en niet vaak een negatief antwoord geeft.
Het is aan te raden niet te laat op afspraken te komen en er voor te zorgen dat u altijd genoeg visitekaartjes bij u heeft. U kunt uw Japanse zakenpartner aanspreken met de achternaam gevolgd door 'San' of met zijn functie. Indien u thuis wordt uitgenodigd, neem dan een kleinigheidje (geen bloemen) mee voor de gastvrouw. Trek uw schoenen uit en weiger geen drankjes, dit wordt namelijk als erg onbeleefd beschouwd.

Bron: fenedex.nl

EXPORT JAPAN