Innovatieve export - Met bamboe naar het buitenland

www.buitenlandsemarkten.nl

Met bamboe naar het buitenland

Bamboe, kokos, gerecyclede producten, vernieuwingsdrang en een flinke scheut idealisme. Dat zijn de ingrediënten voor de producten van TONN. Het bedrijf maakt onder meer roosters voor parkeerterreinen en dakbedekking met natuurlijke materialen. De creatieve aanpak wekt ook in het buitenland interesse.



Remco van der Meulen, eigenaar van TONN, doet graag iets wat anderen niet doen. De elektricien had oorspronkelijk een handel in verlichting. Toen hij een buitenlamp maakte kwam hij in aanraking met roosters en bamboecomposiet. “Prachtige materialen, met veel toepassingsmogelijkheden”, zegt hij. “Bamboe kan hardhout vervangen en dus ontbossing tegengaan. Ik ontwikkelde verhardingen voor de inrichting van buitenruimtes op basis van roosters en bamboe. Daarmee kon ik me veel beter onderscheiden dan met verlichting. Daarom heb ik de overstap gemaakt deze tak van sport.”

Groen effect
TONN werkt met drie duurzame basisproducten: CO2-neutraal geproduceerde roosters, bamboecomposiet en een drainagesysteem. Het bedrijf ontwikkelde verschillende concepten, bruikbaar voor de aanleg van duurzame parkeerplaatsen, groendaken, terrassen en fietspaden. De roosters worden gevuld met natuursteen, gras of sedum. De plantjes groeien op kokosblokjes, een minder zwaar alternatief voor grond.

Extra werk in China
“Voor al onze producten gebruiken we natuurlijke en gerecyclede grondstoffen”, legt Van der Meulen uit. “Onze producten zijn niet alleen goed voor het milieu, maar ook voor de mens. De bamboe komt uit China, waar de plantages extra werkgelegenheid creëren met goede werkomstandigheden. De kokosblokjes laten we in de roosters plaatsen via sociale werkvoorziening. Zo betrekken we mensen die anders buiten de arbeidsmarkt vallen. Dat geeft veel voldoening én een streepje voor bij afnemers. In Duitsland geeft het zelfs belastingvoordeel.”

Dealers in verschillende landen
Het eerlijke en duurzame productieconcept van TONN valt niet alleen in goede aarde bij Nederlandse afnemers, zoals overheden en projectontwikkelaars. Er is ook interesse uit het buitenland. “Met zo’n innovatief product is het niet makkelijk om het vertrouwen te winnen van buitenlandse bedrijven. Gelukkig konden we via onze leverancier in Duitsland in contact komen met dealers in verschillende landen. En Agentschap NL doet voor ons nu een marktscan van de Duitse markt. Daarmee verwachten we ook ingangen te krijgen bij grote bedrijven. We hebben bovendien een Duitse medewerker. Die spreekt de taal en kent de cultuur. Dat helpt.”

Frisse blik
Scandinavische partijen hebben interesse omdat ze de producten van TONN het hele jaar door kunnen verwerken. “Normaal ligt de aanleg daar ’s winters stil. Ook daar gaan ze sociale werkplaatsen betrekken bij de montage.” Verder levert TONN aan Engeland, Luxemburg en België. “Soms losse onderdelen, soms combinaties.” Dat hij uit de verlichting komt, ziet Van der Meulen vooral als voordeel. “Ik kijk met een frisse blik naar de roosters. En maak nieuwe combinaties, zowel in grondstoffen als in productiewijze. Dat resulteert in innovatieve producten. We hopen dat deze een begrip worden, in Nederland en over de grens.”