Agro & Food - wat is hot in 2015? Meer productexport dankzij benutting productkennis

 


Drones (UAV’s)

Het jaar 2015 moet uitwijzen wat de toekomst voor UAV’s, beter bekend als drones, zal gaan zijn binnen de agrarische sector. Kenners voorspellen een mogelijke miljardenomzet. Het is de vraag of de wet zich hier naar zal schikken of kiest voor veiligheid. Waarschijnlijk zullen de maatschappelijke belangen zwaar wegen. Europa kijkt naar de Amerikaanse FAA alvorens zelf een oordeel te vellen. En de Amerikanen zijn streng. Zeer streng. De techniek is voorhanden niet altijd even betrouwbaar. De koppeling naar de praktijk mist veelal nog. Waar drones sterk in zijn is op een relatief goedkope manier accuraat problemen in beeld brengen. Echter, zonder een duidelijke wetgeving zal het beloofde succes uitblijven.


Dealer reorganisatie

2015 was ook het jaar van de dealerreorganisaties. Om te beginnen in de stal van Agco met Valtra, gevolgd door Fendt en Massey Ferguson. De kaarten in dealerland zijn opnieuw geschud, wat in 2015 een ander beeld zal gaan geven. Een krimpende machinemarkt draagt daar aan bij. Dealers zijn bekende merken kwijt of krijgen er juist een bij. Nagenoeg alle grote trekkermerken hebben inmiddels een reorganisatie achter de rug. Of het daarbij blijft is nog maar de vraag. Ook bij de machinefabrikanten rommelt het. Kijk naar Dewulf-Miedema. Onlangs werd aan dat verhaal nog een hoofdstuk toegevoegd. Ook in 2015 zullen we daar meer van gaan horen.


Tablet besturing

Väderstad uit Zweden verraste op Agritechnica beurs van 2015 met een iPad besturing op hun maïszaaimachine. Inmiddels kan ook de graanzaaimachine daarmee worden aangestuurd en, andere merken volgen. Bogballe kan inmiddels zijn kunstmeststrooier via een tablet van Apple aansturen en het Engelse bedrijf SOYL heeft een universele tabletbesturing in het programma. Veel (kleinere) fabrikanten lijken de overstap naar Isobus in zijn geheel over te slaan. Zij gaan direct voor de (onbewezen) tablet besturing via een consumenten systeem. Dat scheelt flink in de kosten en is altijd universeel. In 2015 gaan we daar nog veel meer van horen.


Kubota

Onze wildcard zetten we in 2015 op Kubota. Ondanks dat het recent een middelzwaretrekkerserie lanceerde, op het westen geënt, en een fabriek in Frankrijk bouwt, doen we er nog wat lacherig over. Het merk scheidde zich af van de Nederlandse importeur en gaat op eigen kracht verder. Ook met Kverneland heeft het een grote speler in de hand. De Japanners zijn gekend om hun ambitie en daar gaan we nog veel meer van horen. Ook in de Benelux. Of dat in 2015 al helemaal het geval is moet nog blijven, maar een flinke zet kan niet worden uitgevlakt. Zo wordt al langer gefluisterd over een samenwerking met Claas. Eveneens een bedrijf met veel trots en ambitie. In 2015 gaan we het meemaken.

What is not
Naast de vraag; wat is hot in 2015? Kun je natuurlijk ook vragen wat is not? Hierbij enkele tips, adviezen, aannames, waarnemingen en verwachtingen. Zo zijn dikke trekkers het niet meer volgend jaar. De focus ligt vooral op sterke viercilinders die in Nederland veel beter gebruikt kunnen worden dan zo’n grote lompe zescilinder. Ook simpele apps voor je smartphone of tablet, die vaak niet meer dan reclame voor een product of bedrijf zijn, vinden we straks niet meer terug. Willen we een app gebruiken, dan moet die echt iets bijdragen en tijd of geld besparen. 2015 wordt ook niet meer het jaar van Twitter voor agrarisch Nederland. Nam het aantal kwetterende boeren in 2014 nog toe, dat neemt nu weer af. Een vaste club onderhoudt graag zijn contacten via deze manier maar het nieuwe is er wel af. Dat geldt ook voor Facebook. Inmiddels vind je daar je vader, oma, tante en de hond van de buren. Wegwezen dus!