Meer export dankzij een online Koninklijk Huis

In vergelijking met ongeveer 10 jaar geleden (zie afbeelding hierboven) zien we dat er een mooie ontwikkeling is gemaakt: van een puur informatieve website naar een dynamische/interactieve website:

  • De website is meertalig en ook te lezen voor Engels- en Duitstaligen.
  • Mensen kunnen reacties plaatsen.
  • Een slideshow laat recentelijke activiteiten zien.
  • Social Media is vertegenwoordigd: het logo van YouTube en Twitter zijn prominent in beeld. Het is jammer dat de website wordt weggedrukt wanneer iemand naar YouTube of Twitter gaat. En 1 tweet per dag zou toch nog wel moeten lukken…
  • De actualiteit wordt nog eens benadrukt door op de homepage plaats in te ruimen voor de aanstaande troonswisseling.
  • Op vervolgpagina’s vinden we een Agenda, een Fotoalbum en pagina’s die de functie en rol van het Koninklijk Huis in de samenleving laten zien.

Analyserend kan gesteld worden dat het Koninklijk Huis ook online ervaring heeft met het uitdragen van een boodschap. In het huidige internettijdperk wordt (online) marketing steeds belangrijker. Een gemiddelde exporteur kan qua actualiteit en interactiviteit een voorbeeld nemen aan de website van het Koninklijk Huis en dit vertalen naar zijn eigen situatie.

Kansen op meer export
Het Koninklijk Huis zou de BV Nederland en haar export kunnen helpen wanneer de website in meer talen zou verschijnen. Volgens onderzoek van de Europese Unie is een talenstrategie een van de belangrijkste fundamenten om internationaal (beter) zaken te doen.

1 Voorbeeldfunctie
Vanuit haar voorbeeldfunctie is het Koninklijk Huis in staat vele anderen in beweging te brengen.

Stelt u zich het volgende scenario voor: recentelijk bezocht Prins Willem Alexander de VDL Groep. Op een gegeven moment praten Kroonprins Willem Alexander en Wim van der Leegte over internationaal zakendoen. Prins Willem Alexander vertelt dat het Koninklijk Huis een website heeft in vele talen als respect voor de landen en staatshoofden die bezocht worden. Internet is immers communicatie. Aangezien VDL naar veel landen exporteert, is de kans groot dat Wim van der Leegte de ‘strategie’ van het Koninklijk Huis gaat volgen. En omdat VDL dit doet, zullen vele andere exporteurs dit goede voorbeeld volgen.

2 Handelsreizen
Handelsreizen zijn tegenwoordig een speerpunt in de economische diplomatie. Het Koninklijk Huis geeft veel extra gewicht aan handelsmissies door deze geregeld te begeleiden en actief te participeren in (bedrijfs)bezoeken en gesprekken. Wereldwijd is het internet informatiemedium nummer 1 en het effect van handelsmissies zou veel groter kunnen zijn wanneer deze offline activiteit gekoppeld wordt aan een online strategie. Voorbeeld handelsreis Brazilië: voorafgaand aan deze handelsreis zullen vele Braziliaanse burgers, journalisten, zakenmensen, diplomaten etc. de website van het Koninklijk Huis en de meereizende bedrijven hebben bekeken of hebben willen bekijken. Voor de Brazilianen die geen Nederlands, Duits of Engels spreken is helaas www.koninklijkhuis.nl niet echt toegankelijk.

De website van het Koninklijk Huis moet (gedeeltelijk) vertaald worden in de taal van het land dat bezocht wordt. Dit is niet meer dan een eis van de moderne tijd. Er kan een pagina aangemaakt worden www.koninklijkhuis.nl/brasilia die dienst doet als informatiepagina voor de betreffende handelsreis (of staatsbezoek). Protocollair zou vastgelegd moeten worden dat Nederlandse bedrijven die meegaan op handelsmissie tenminste 1 profielpagina hebben op hun website in de taal van het land waar ze naar toe gaan. Op moment dat bedrijven dit idee aan de hand gedaan wordt, zullen de ondernemers meteen de enorme voordelen zien die deze actie met zich meebrengt: potentiële klanten en zakenpartners kunnen zich zonder moeite inlezen en wellicht worden ze benaderd door geïnteresseerde journalisten die een stuk willen schrijven over innovatieve Nederlandse bedrijven. Uiteraard zijn dit geen zekerheden maar de kansen zullen zeker stijgen.

Nuttig en aangenaam
Uiteraard hoeven we van het Koninklijk Huis geen geoliede marketingmachine te maken. Het zou echter goed zijn wanneer de in dit proces verantwoordelijke personen onder leiding van de Rijksvoorlichtingsdienst de huidige online strategie verdiepen en met meer rendement laten aansluiten op de offline activiteiten. Wie analyseert, hoe het Koningshuis zich nu al geweldig inzet voor Nederland en de Nederlandse export kan zien dat met weinig moeite en blijvende waardigheid enorm veel meer bereikt kan worden.

Help mee

Naar mijn mening is er in de Nederlandse media te weinig aandacht voor export en internationalisering. Help mee om het thema 'export & internet' versterkt onder de aandacht te brengen. Stuur mijn artikelen door en/of door overname met bronvermelding.

Vanaf 1999 heb ik in de vorm van interviews/content/ideeën bijdragen geleverd aan artikelen in vakbladen, kranten, tijdschriften, op websites, blogs etc.

Graag kom ik met u Dit e-mailadres wordt beveiligd tegen spambots. JavaScript dient ingeschakeld te zijn om het te bekijken. en/of hoor suggesties voor artikelen.

 

Geert J. Nijkamp is spreker en auteur van het boek "De invloed van het internet op de Nederlandse export - Hoe houden wij onze voorsprong vast?" Andere landen gebruiken momenteel het internet om versneld te internationaliseren en hun export uit te breiden. Nederlandse exporteurs maken onvoldoende gebruik van het internet. Geert Nijkamp laat in zijn boek zien hoe exporteurs hun voorsprong kunnen behouden en uit kunnen bouwen. Hij is woonachtig in Spanje, is mede-eigenaar van een import/exportbedrijf en momenteel bij een Spaanse exporteur verantwoordelijk voor de internationalisering waarbij internet een belangrijke rol speelt.