Handelsmissie 'Food en Drinks naar Slovenië' - poort naar de Balkan

De consumptie van levensmiddelen vertoont een lichte stijging van €3,5 miljard in 2010 tot €3,63 miljard in 2011. Van het besteedbaar inkomen wordt 15% uitgegeven aan levensmiddelen (in Nederland is dit 12%). Het consumentengedrag in Slovenië sluit sterk aan op West Europese consumentenontwikkelingen.
Ook in Slovenië neigen consumenten steeds meer naar “once-a-week shopping”, waarbij flexibele openingsuren gewenst zijn, en naar thuisbezorging. De detailhandel speelt hier met succes via allerlei campagnes en flexibiliteit op in. De retail standaard is relatief hoog met moderne supermarktketens die beschikken over voldoende koel- en vriescapaciteit. De diepvriesomzet groeit sinds 2000 met 5 – 6% per jaar, de zuivel omzet met 3,5%. De belangrijkste retail ketens zijn Mercator (marktaandeel 41%), Spar (marktaandeel 15%) en Tus (marktaandeel 12%). Allen hebben diverse formules, van hypermarkten, supermarkten, discountwinkels, cash and carry stores tot convenience winkels. Zowel Mercator als Tus zijn ook vertegenwoordigd in andere landen van de Westelijke Balkan.
Nederland exporteert voor ruim €60 miljoen aan levensmiddelen naar Slovenië, en deze trend is stijgend. Van de Sloveense export gaat 53% naar het voormalig Joegoslavië waarmee dit land ook gezien kan worden als de poort naar de Balkan.

De missie

Het concept programma, dat zich concentreert rond Ljubljana, ziet er als volgt uit:
Maandag 22 april in de middag aankomst:
- Mini seminar en kick off;
- Bezoek supermarkt;
- Diner met de Landbouwraad en Ambassade.
Dinsdag 23 april:
- Ontmoetingen met inkopers bij twee locaties van grote supermarkten;
- Bezoek productiebedrijf van levensmiddelen;
- Bezoek aan een supermarkt.
Woensdag 24 april:
- Bezoek hoofdkantoor supermarkt/food service bedrijf;
- Specifieke bezoeken per doelgroep.
Donderdag 25 april:
- Bezoek opening Holland Dorp;
- Business lunch;
- In de avond vertrek naar Nederland.
Het definitieve programma is afhankelijk van de wensen en verzoeken van de deelnemers.
De handelsmissie is bedoeld voor (midden- en klein) bedrijven die levensmiddelen produceren of gericht exporteren op Sloveense Retail, foodservice en verwerking. Met name exporteurs die nog geen of nauwelijks contacten hebben met deze markt worden uitgenodigd deel te nemen aan
deze oriënterende reis.

Kosten

De deelnamekosten bedragen €790* per bedrijf, exclusief reis- en verblijfskosten. Ons bureau zal in samenwerking met het reisbureau een arrangement samenstellen voor de vlucht en het verblijf. De vlucht zal ongeveer €350 kosten en het hotel zal ongeveer €100 per
nacht kosten.
Voor meer informatie
Voor vragen over de markt kunt u contact opnemen met de betreffende Landbouwraad; de heer Martijn Homan, e-mail Dit e-mailadres wordt beveiligd tegen spambots. JavaScript dient ingeschakeld te zijn om het te bekijken..
  • Voor overige vragen kunt u contact opnemen met ons kantoor: Victor Phaff of Charlotte Mauritz, Dit e-mailadres wordt beveiligd tegen spambots. JavaScript dient ingeschakeld te zijn om het te bekijken., 0321-387978.
Voor inschrijving verwijzen wij u graag naar het inschrijfformulier.


Publicatiedatum: 15-2-2013