Meer export dankzij ons online postennetwerk

Het Nederlandse postennetwerk
Het Nederlandse postennetwerk bestaat uit de ambassades, TWA (Technisch Wetenschappelijke Attachees), NBSO’s (Netherlands Business Support Offices), NABSO’s (Netherlands Agribusiness Support Offices) en kantoren van de NFIA (Netherlands Foreign Investment Agency). De BV Nederland is in meer dan 100 landen vertegenwoordigd en er zijn bijna 4000 diplomaten de klok rond in touw om de BV Nederland een plaats te geven op het wereldtoneel. Ook zijn er wereldwijd bijna 200 honorair consuls actief in hun regio. In totaal een enorm sterk netwerk waar een Nederlandse exporteur zijn voordeel mee kan doen bij het betreden van nieuwe markten en uitbreiding op bestaande markten.

Economische diplomatie: internationalisering binnen handbereik
De BV Nederland is bezig met een modernisering van haar diplomatie. Zoals de overheid zelf zegt: ‘Economische diplomatie wordt leidend in het internationaal economische beleid’. Nederlandse diplomaten, in welke functie dan ook, hebben uiteraard vanwege hun dagelijkse werkzaamheden in de landen ter plaatse vele interessante contacten. In het pre- internettijdperk hadden ze deze ook, maar deze waren zeker moeilijk(er) te ontsluiten voor exporteurs. De huidige tijd biedt voor de BV Nederland, als bovengemiddeld internationaal georiënteerde samenleving, enorme kansen. De eerste kans wordt nu omgezet: de organisatie en aansturing van het postennetwerk wordt ingericht op het versterken van de Nederlandse economische belangen. Dit betekent concreet voor de Nederlandse exporteur dat hij veel meer dan vroeger een ongekend belangrijk, wereldwijd kennis- en persoonlijk netwerk tot zijn beschikking heeft.

De tweede kans die er ligt, is een online kans. In het reguliere bedrijfsleven valt vast te stellen dat de succesvolste bedrijven zowel offline als online vertegenwoordigd zijn. De BV Nederland is offline wereldwijd nog steeds goed vertegenwoordigd, recentelijke sluitingen ten spijt. Alle vertegenwoordigingen hebben een website, die echter vooral informatief ingezet wordt voor de Nederlandse burger/ondernemer.

Nog waardevoller
Het totale postennetwerk zou nog waardevoller kunnen worden wanneer de online zichtbaarheid wereldwijd verhoogd zou worden. In de aanloop naar dit artikel heb ik de afgelopen tijd vast kunnen stellen dat vele diplomaten actief zijn op bijvoorbeeld LinkedIn en Twitter, en ook YouTube wordt gebruikt. Dit is een mooi begin en wanneer in de toekomst meer diplomaten het goede voorbeeld van hun collega’s volgen, zal een versterkte online aanwezigheid van de BV Nederland meer economisch (en politiek) rendement opleveren. Voorbeeld: diplomaten kunnen hun positie aanwenden om LinkedIn nog beter te benutten door in het land waar ze werkzaam zijn actief ‘strategisch’ contact te leggen met vertegenwoordigers van buitenlandse posten, met invloedrijke personen bij brancheverenigingen, exportorganisaties etc. De Nederlandse exporteur kan zo via een diplomaten-LinkedIn-profiel belangrijke personen in het vizier krijgen. Hij kan deze vervolgens ofwel zelf benaderen of zich wellicht offline/online laten introduceren. Uiteraard komen we hier op het snijvlak van zakelijk en privé, maar diplomaten kunnen een prachtige voorbeeldfunctie vervullen voor exporteurs. Een exporteur is vaak druk met zijn dagelijkse activiteiten, wil/moet vanuit noodzaak exporteren en heeft in de regel minder kennis van buitenlandse markten. Wanneer hij ziet hoe actief een diplomaat is op en met internet zal hij dit goede voorbeeld gaan volgen.

Een proactieve online exporteur
Vast te stellen valt dat de Nederlandse overheid het voortouw neemt in het internationaliseringsproces van de BV Nederland. Dit betekent voor exporteurs dat steeds meer deuren worden geopend en dat hij ‘binnen kan treden’. Met name richting markten buiten Europa is dit bijzonder belangrijk omdat de Nederlandse export daar geen sterke positie heeft. Gezien de belangen van onze export zou de gemiddelde Nederlandse exporteur assertiever kunnen zijn en, essentieel voor zijn toekomstige marktpositie, sneller in moeten haken op de mogelijkheden die hem geboden worden. Niet iedere exporteur kan mee op elke handelsreis, maar vanachter een bureau in Nederland is iedere diplomaat wereldwijd benaderbaar voor informatie. Ook zo kan een begin gemaakt worden met internationalisering en meer export. De belangen zijn groot omdat de online voorsprong van Nederlandse exporteurs snel minder wordt. Concreet houdt dit in dat exporteurs in andere landen, Duitsland voorop, ook het internet steeds beter gebruiken ter vergroting van hun export.

1 + 1 = 3
Om van 1 + 1 = 3 te maken, zal zowel bij diplomaten als bij exporteurs in hun beider werkplanning meer tijd vrijgemaakt moeten worden voor een versterkte online inspanning. Aan diplomatenzijde betekent dit met name soms überhaupt actief worden op internet én strategisch nadenken hoe een diplomaat zijn ‘persoonlijk’ netwerk met behulp van internet kan uitbouwen ten dienste van de exporterende ondernemer. Aan ondernemerszijde moet als eerste het besef ontstaan dat buitenlandse exporteurs veel concurrerender worden dankzij de transparantie en benaderbaarheid van het internet. Ten tweede moet een Nederlandse exporteur internet als ondersteunend exportinstrument een belangrijke plaats geven in zijn organisatie. Wat daar bij hoort, is beter gebruik maken van de online mogelijkheden om het wereldwijde postennetwerk in te zetten bij het vergroten van export.

Met weinig moeite kan de cruciale economische waarde van het postennetwerk in Nederland duidelijker in beeld wordt gebracht zodat in de toekomst het postennetwerk gefundeerd weer kan worden uitgebouwd.

 

Lees ‘Meer export dankzij ……’ artikelen.

Naar mijn mening is er in de Nederlandse media te weinig aandacht voor export en internationalisering. Help mee om het thema 'export & internet' versterkt onder de aandacht te brengen. Stuur mijn artikelen door en/of door overname met bronvermelding.

Vanaf 1999 heb ik in de vorm van interviews/content/ideeën bijdragen geleverd aan artikelen in vakbladen, kranten, tijdschriften, op websites, blogs etc.

Graag kom ik met u Dit e-mailadres wordt beveiligd tegen spambots. JavaScript dient ingeschakeld te zijn om het te bekijken. en/of hoor suggesties voor artikelen.

Geert J. Nijkamp is spreker en auteur van het boek "De invloed van het internet op de Nederlandse export - Hoe houden wij onze voorsprong vast?" Andere landen gebruiken momenteel het internet om versneld te internationaliseren en hun export uit te breiden. Nederlandse exporteurs maken onvoldoende gebruik van het internet. Geert Nijkamp laat in zijn boek zien hoe exporteurs hun voorsprong kunnen behouden en uit kunnen bouwen. Hij is woonachtig in Spanje, is mede-eigenaar van een import/exportbedrijf en momenteel bij een Spaanse exporteur verantwoordelijk voor de internationalisering waarbij internet een belangrijke rol speelt.