Meer export dankzij internet - een aanvalsplan

2012 April

bedrijf business development

Meer export dankzij internet - een aanvalsplan

Hoe kunt u als exportbedrijf internet inzetten om uw voorsprong uit te breiden? Bekijk in dit dossier een aanvalsplan.

1. Plaats internet strategisch op de agenda

Elke dag betreden nieuwe buitenlandse exporteurs het WorldWideWeb. Vanuit deze gedachte moet internetmarketing (ten behoeve van business development) een vaste plaats krijgen op de agenda van elk Nederlands exportbedrijf om de huidige exportvoorsprong vast te houden.

2. Meten is weten

Breng de bezoekersstatistieken van de website in kaart en analyseer deze.
Net als inkoop-, verkoop- en omzetcijfers moeten bezoekersstatistieken van de website in kaart gebracht worden. Zij laten een schat aan informatie zien, op basis waarvan nieuw beleid ontwikkeld kan worden.

3. Gebruik offline marketing om online marketing een basis te geven

Gebruik bestaande marketing- en salesplannen om deze te vertalen naar online activiteiten. De integratie van de offline marketing (bricks) met de online marketing (clicks) vindt bij exportbedrijven nog maar minimaal plaats. Exportbedrijven laten door onbekendheid de online marketing vaak over aan hun exportpartners (importeurs, distributeurs, et cetera). Dit in tegenstelling tot de offline marketing (beursdeelnames et cetera) die wel geheel of gedeeltelijk vanuit de exporteur geïnitieerd en/of ondersteund worden.

4. Zoek de Zoeker

Maak de website klantgerichter. Een gemiddelde website voldoet voor nog geen 50% aan de behoefte van (potentiële) klanten. Voor een exporteur met een website in meerdere talen betekent dit dat de website niet volledig aan de wensen van de klant voldoet. Onder andere de volgende vragen dienen gesteld en in de website omgezet te worden: zijn mijn doelgroepen aanwezig in de website? Welke producten zijn een substituut voor mijn product? Zijn alle talen aanwezig van de landen waarin ik actief wil zijn? Eén keer een goede websitedoorontwikkeling levert in alle talen rendement op.

5. Inzet van talen

Vertaal de website in alle relevante talen. Internet is informatiemedium nummer één. En nagenoeg voor elke sector geldt dat een zoeker altijd het eerst in zijn eigen taal zal zoeken. Voor grote talen, zoals Duits, Spaans, Engels en Chinees wellicht eerder dan voor kleine talen als Nederlands, Deens en Zweeds. Maar zelfs in kleine landen valt veel te winnen qua omzet. Op dit moment wordt een website vaak vertaald voor de taalgebieden/landen waarin een exporteur actief is. De website heeft dan het karakter van een informatiemedium. Wanneer de website ook wordt vertaald in talen van landen waarin men actief wil worden, dan wordt deze een echt acquisitiemedium.

6. Pilotproject

Start een pilotproject in één land. Werk de online marketing voor één product-markt-combinatie (pmc) uit in één land. Dit heeft een aantal voordelen: gering beslag op mensen en middelen en een kortlopend traject met snel resultaat. Op basis van dit resultaat kunnen meerdere pmc's in dat land uitgewerkt worden en vervolgens als blauwdruk dienen voor andere landen.

7. Analyse, evaluatie en realiseren ongoing process

Analyseer elke internetactiviteit. Doordat er weinig ervaring voorhanden is moet elke internetactiviteit goed geanalyseerd en geëvalueerd worden. Als internetprocessen goed geanalyseerd en geëvalueerd worden, ontstaat met de bereikte resultaten draagvlak voor nieuwe activiteiten. De financiering van nieuwe activiteiten komt uit de opbrengsten van de eerdere (geanalyseerde) activiteiten.

Lees meer artikelen, klik hier


Help mee om het thema 'export & internet' versterkt onder de aandacht te brengen. Stuur mijn artikelen door en/of door overname met bronvermelding.

Vanaf 1999 heb ik in de vorm van interviews/content/ideeën bijdrages geleverd aan artikelen in vakbladen, kranten, tijdschriften, op websites, blogs etc.

Graag kom ik met u in contact en/of hoor suggesties voor artikelen.


Geert J. Nijkamp is spreker en auteur van het boek "De invloed van het internet op de Nederlandse export - Hoe houden wij onze voorsprong vast?" Andere landen gebruiken momenteel het internet om versneld te internationaliseren en hun export uit te breiden. Nederlandse exporteurs maken onvoldoende gebruik van het internet. Geert Nijkamp laat in zijn boek zien hoe exporteurs hun voorsprong kunnen behouden en uit kunnen bouwen.

Hij is woonachtig in Spanje en mede-eigenaar van een import/exportbedrijf.