Meer export dankzij uw Bezoekersstatistieken

2012 Juni

Meer export dankzij uw Bezoekersstatistieken

Dagelijks komen er bezoekers op uw website. Klanten en potentiële klanten. Elke dag krijgt u veel informatie binnen die waardevol is. Helaas bekijken nog maar weinig bedrijven structureel hun bezoekersstatistieken. Voor elk exportbedrijf is het van bovengemiddeld belang om de bezoekersstatistieken te analyseren, omdat deze in directe relatie staan tot het binnenhalen van nieuwe klanten en omzetverhoging.

Bezoekersstatistieken - wat kan ik ermee?
Bezoekersstatistieken geven veel kwalitatieve en kwantitatieve data over uw huidige marketinginspanningen. Als ze gekoppeld worden aan omzet kunt u na verloop van tijd bijna voorspellen welke investering welke omzet op zal leveren. Dat betekent dat u in de week na een mailingactie moet kunnen zien dat u meer bezoekers op uw website hebt gehad en/of dat er specifieke pagina’s zijn bezocht naar aanleiding van uw mailing. Of dat u na een beursdeelname kunt bekijken hoeveel meer bezoekers u heeft gehad op uw website. Een beursinvestering kan zo ten dele op waarde beoordeeld worden. Dezelfde constatering kunt u doen na het plaatsen van advertenties in vakbladen et cetera. Maar ook inspanningen van bijvoorbeeld een zoekmachine-marketingbureau moeten zich direct vertalen in stijgende bezoekersaantallen en in het feit dat u op meer zoekwoorden gevonden wordt.

Bezoekersstatistieken - wat moet ik meten?
Vaak kan men in een statistiekenprogramma veel zaken meten. Zoveel dat iemand door de bomen het bos niet meer ziet en er vervolgens maar helemaal niet aan begint. Daarnaast is het zo dat wat voor de één interessant is, dat voor de ander niet is. Maar een aantal basisfeiten is voor iedereen interessant om te meten:

1. Het aantal unieke bezoekers
Een unieke bezoeker is iemand vanaf een specifieke computer. Eén unieke bezoeker kan meerdere bezoeken afleggen. Voor ieder bedrijf moet het aantal unieke bezoekers stijgen. Dit betekent aanwas van nieuwe potentiële klanten.

2. Het aantal bezochte pagina’s
Uiteraard kan het zijn dat u zeer specifieke producten hebt die maar voor één klant interessant zijn. In het kader van meer verkopen aan één klant (cross-selling) is het echter vaak interessant om uw websitebezoeker meerdere pagina’s van uw website te laten bezoeken. De uitdaging is om een manier te vinden om dit te realiseren. Hiermee zal ook de gemiddelde bezoektijd op de website stijgen.

3. Het aantal verwijzende websites (referrers)
Het aantal verwijzende websites geeft aan uit hoeveel richtingen u gevonden wordt, bijvoorbeeld via de website van een vakblad, via de website van een beurs, via Google, via de website van een fabrikant etc. Wanneer u actief bezig bent om ervoor te zorgen dat uw website op veel plaatsen op het internet gevonden wordt (=internetmarketing), dan zal het aantal verwijzende websites elke maand stijgen.

4. Het aantal doorklikken via direct verkeer
Direct verkeer betekent dat mensen via uw domeinnaam (bijvoorbeeld www.uwbedrijf.nl) of een onthouden pagina op uw website (bijvoorbeeld via Favorieten) zijn gekomen. Dit geeft aan dat uw naamsbekendheid gestegen is, wat meestal leidt tot meer terugkerende bezoekers (=meer bezoeken).

5. Het aantal doorklikken via zoekmachines / gebruikte zoekwoorden
Veel bedrijven willen graag ‘bovenaan’ in Google komen en geven er geld voor uit om dit te realiseren. Bezoekersstatistieken zijn een middel om ervoor te zorgen dat zoekmachine-marketingbureaus waar leveren voor hun geld. U levert hen een overzicht van het aantal doorklikken op uw website en met welke zoekwoorden mensen al op uw website komen. Zij moeten vervolgens een voorspelling doen over wat zij voor u gaan bereiken. Dit beoogde resultaat is vervolgens precies te controleren via het bezoekersstatistiekenprogramma. Wanneer u de gebruikte zoekwoorden analyseert ziet u hoe u gevonden wordt, maar ook op welke zoekwoorden u niet gevonden wordt. Dit kan betekenen dat er niet gezocht wordt naar een bepaald(e) product/dienst. Het kan ook betekenen dat u de vindbaarheid van dit product/deze dienst moet verbeteren.

Bezoekersstatistieken - tijd voor exportbevordering
Het niet gebruiken van bezoekersstatistieken komt vaak voort uit onwetendheid en tijdgebrek. Het wordt als iets te technisch ervaren en vaak wordt niet het belang ingezien van het maandelijks analyseren van de bezoekersstatistieken. Aanbieders van internetdiensten zien het gebruik van bezoekersstatistieken eerder als een bedreiging dan een kans. De tijdsfactor speelt eveneens een grote rol. Bij alles wat er al gebeuren moet, lukt het vaak niet om maandelijks de bezoekersstatistieken in beeld te brengen, ook al kost dit maar 1,5 uur. De praktijk laat echter zien dat iedereen die tijd vrij maakt voor een analyse van de bezoekersstatistieken er bijzonder veel baat bij heeft in de vorm van kostenbeheersing, omzetvergroting en veel meer inzicht in de markt. Bezoekersstatistieken kunnen eenvoudig maand na maand in een spreadsheet bijgehouden worden.

Voor exporteurs snijdt het mes zelfs aan meerdere kanten. Als u eenmaal kennis en ervaring heeft opgedaan, kunt u deze ook voor andere landen inzetten. Met de analyses van de bezoekersstatistieken van land X kunt u inspanning versus resultaatsverwachting uitspreken voor land Y, als het gaat om bezoekers en vindbaarheid.

Download gratis een voorbeeld spreadsheet om uw bezoekersstatistieken bij te houden op http://www.alcius.nl/downloads.html

Lees meer artikelen, klik hier


Help mee om het thema 'export & internet' versterkt onder de aandacht te brengen. Stuur mijn artikelen door en/of door overname met bronvermelding.

Vanaf 1999 heb ik in de vorm van interviews/content/ideeën bijdrages geleverd aan artikelen in vakbladen, kranten, tijdschriften, op websites, blogs etc.

Graag kom ik met u in contact en/of hoor suggesties voor artikelen.


Geert J. Nijkamp is spreker en auteur van het boek "De invloed van het internet op de Nederlandse export - Hoe houden wij onze voorsprong vast?" Andere landen gebruiken momenteel het internet om versneld te internationaliseren en hun export uit te breiden. Nederlandse exporteurs maken onvoldoende gebruik van het internet. Geert Nijkamp laat in zijn boek zien hoe exporteurs hun voorsprong kunnen behouden en uit kunnen bouwen.

Hij is woonachtig in Spanje en mede-eigenaar van een import/exportbedrijf.