Internationalisering in Duitsland: opmars Turkse voedingswinkels

www.agf.nl

Duitsland: Opmars Turkse voedingswinkels

Bremen - In de grote Duitse steden horen ze inmiddels tot het straatbeeld: kleine Turkse groentewinkeltjes. Voor hun deuren staan meestal rekken, helemaal gevuld met verse groenten en fruit. Zo ziet het er ook uit bij de ingang van 'Global Market II' in Bremen.

Een typische Turkse groentewinkel, zo ziet het winkeltje van Mehmet Bogatekin er van buiten uit. Eenmaal binnen krijgt de klant echter een iets andere indruk. Mehmet Bogatekin biedt namelijk veel meer aan dan alleen groenten. In de schappen liggen onder meer verschillende linzensoorten, ingemaakte groenten, kaas, worst, vlees, noten en Turkse broden. „We verkopen een grote variëteit aan Turkse specialiteiten die in Duitse supermarkten niet te krijgen zijn", zegt de eigenaar. Mede hierom bezoeken ook veel Duitsers zijn winkel. Echter: „Zij denken vaak dat de producten direct uit Turkije komen, maar dat is niet zo. Veel artikelen worden hier in Duitsland geproduceerd", verklaart Bogatekin. Dat geldt bijvoorbeeld voor Sucuk, een sterk gekruide worst van rund-, kalfs- of lamsvlees. Deze Turkse specialiteit is bij de Duitsers erg geliefd, heeft de handelaar vastgesteld.
Sucuk is slechts één bewijs voor het feit dat Turkse levensmiddelen in Duitsland een vaste plaats hebben gekregen. De populariteit van Turkse levensmiddelen is de afgelopen decennia in Duitsland namelijk toegenomen en de tendens is nog steeds stijgend. Wie in Duitsland Turkse levensmiddelen wil kopen, hoeft dat tegenwoordig echter niet meer per se in een Turks winkeltje te doen. Inmiddels horen Turkse levensmiddelen ook tot het vaste assortiment van een aantal grote supermarkten. Onder andere supermarktketen Kaufland biedt Turks eten aan. „Primair spreken we met dit assortiment Turkse klanten aan", zegt Kaufland-woordvoerster Andrea Kübler. „We willen hen de mogelijkheid geven om ook producten uit hun vaderland bij ons te kunnen kopen." De Duitse klanten genieten er echter eveneens van. „Bijvoorbeeld bij producten die ze van een vakantie in Turkije kennen", aldus Kübler.

Publicatiedatum: 3-10-2012