Azië groeimarkt voor AGF-producten

www.agf.nl

Azië groeimarkt voor AGF-producten

In 2011 verkocht Nederland voor 48 miljard euro aan landbouwproducten aan het buitenland. Het grootste deel daarvan ging naar andere Europese landen, maar het belang van Afrika en met name Azië groeit. De export naar Azië verdubbelde sinds 2000 ruimschoots tot acht miljard euro. Het magazine KennisOnline wijdde het juli/augustus-nummer dan ook geheel aan Azië en de (mogelijke) onderzoeksprojecten daar van Wageningen UR.

In het themanummer komen de landbouwattachés van vier Nederlandse ambassades (China, Zuid-Korea, Japan, India/Sri Lanka) aan het woord. Er is volop ruimte voor meer export, zeggen zij. Van ecologische kennis voor een landaanwinningsproject in Korea en hoogkwalitatieve groenten voor de stedelijke bevolking in China tot varkensvlees voor Japan. De Aziatische landbouw heeft immers vier miljard monden te voeden.

Duurzame kassen

Verder aandacht voor duurzamere kassen voor Taiwan. Het Taiwanese landbouwministerie wil de kastuinbouw verduurzamen en de lokale groenteproductie stimuleren. Wageningen UR Glastuinbouw helpt met nieuwe kasontwerpen en kennis.

Een stad voor groente en fruit

Bovendien adviseert Wageningen UR het Chinese voedingsbedrijf COFCO bij het opzetten van een voedselproducerende stad in de buurt van Beijing. Na een haalbaarheidsstudie ontwikkelden de onderzoekers een eerste concept voor een agrocomplex ter grootte van 400 hectare met kasteelt en open teelten van groente en fruit. Geen veehouderij, omdat de projectontwikkelaars bang zijn dat dit de toekomstige bewoners afschrikt.

Bron: Kennisonline

Publicatiedatum: 28-8-2012