Meer export dankzij een goede Internet Strategie

2012 Augustus

Meer export dankzij een goede Internet Strategie

Een goede internetstrategie zorgt voor meer export. Internet is wereldwijd informatiemedium nummer 1 en groeiende.

Uitgangspunt

Vanuit deze gedachte zou internet en internetmarketing (ten behoeve van business development) in elk exportbedrijf een strategisch agendapunt moeten zijn dat bij elke directievergadering aan de orde wordt gesteld. Helaas is dit niet zo en blijft omzet liggen.

Nederland hoort bij de voorlopers op het terrein van internetmarketing. Deze kennis wordt echter met name toegepast door bedrijven in B2C en bedrijven die binnen Nederland werkzaam zijn en in veel mindere mate door exportbedrijven. Vaak is binnen exportbedrijven weinig ervaring met (wereldwijde) internetmarketing, waardoor de inzet qua menskracht en budget niet gelijk is aan off line marketing. Internetmarketing is nauwelijks geïntegreerd in andere beleids-gebieden en heeft geen strategische positie. Internetmarketing ontwikkelt zich op de manier van proces naar strategie. Voor een goede langetermijnvisie is deze van 'proces-naar-strategie-werkwijze' uiteraard niet ideaal.

Opkomende exportbedrijven in bijvoorbeeld Oost Europa en Azië, hebben vaak niet de langjarige bedrijfsontwikkeling en het stevige (export)fundament die collega- exportbedrij-ven in de ‘gevestigde’ wereld wel hebben. Uitzonderingen daargelaten, hebben ze op dit moment minder ervaring met internetmarke-ting dan bijvoorbeeld hun Nederlandse collega’s. De bedrijfsontwikkeling en het succes van opkomende exportbedrijven worden echter belangrijk gedragen door het internet. Men zou kunnen zeggen dat bij opkomende exportbedrijven internet(marke-ting) wordt gebruikt in het cement om het bedrijf op te bouwen. Men heeft geen last van bestaande structuren. Dat betekent dat er meteen voor elke afdeling kennis opgebouwd kan worden hoe het internet optimaal ingezet kan worden. Internet(marketing)data worden gebruikt om behoeften van klanten op te sporen, voor productontwik-keling, om een betere koppeling te maken tussen binnendienst en buitendienst, om marktpotentie in beeld te brengen, et cetera. Mogelijkheden die nu al versterkt door Nederlandse exportbedrijven ingezet zouden kunnen worden om hun voorsprong op dit gebied vast te houden.

Hoe zet u een goede internetstrategie op?

Een internetstrategie is een doordacht plan om internet te gebruiken voor uw (alghele) bedrijfsontwikkeling. Uw website is hierbij meestal de spil in het geheel. Een goede internetstrategie moet een afspiegeling zijn van het zoekgedrag van uw klant, van uw huidige strategie-, sales- en marketingbeleid en van uw bedrijf en producten.

Vaak wordt internetmarketing verward met internetstrategie. Internetmarketing is echter de operationele uitvoering van een internetstrategie.

Waar momenteel veel geleund wordt op externe zoekmachine- en internetmarketingbedrijven, moeten u zich als exportbedrijf realiseren dat u de markt, uw klanten en hun behoeften beter kent dan een extern bedrijf. U zult als bedrijf door de zure appel moeten bijten om een leerproces te ondergaan. Wanneer dit leerproces met beleid ingezet wordt, is het mogelijk om reeds vanaf het begin stappen te ondernemen die spoedig eerste resultaten laten zien. Dankzij eerste resultaten ontstaan eerste leermomenten én, minstens zo belangrijk, ontstaat motivatie om vervolgstappen in te zetten.

Het is uitermate belangrijk om in de beginfase activiteiten te ontwikkelen die concreet aantoonbare resultaten kunnen laten zien. En als het even kan ook nog resultaten die aantoonbaar financieel resultaat opleveren. Een website vertalen in een nieuwe taal zal aantoonbaar meer bezoekers opleveren in een land of taalgebied. Dit zal in de meeste gevallen leiden tot meer aanvragen, die makkelijker aantoonbaar meer omzet genereren (ontwikkeling new business). Actiever Twitteren kan snel meer volgers opleveren, maar het zal minder makkelijk zijn om deze te koppelen aan meer omzet, onder andere omdat getwitterd zal worden in een taal die reeds op de website aanwezig is. De eerste gedachte hierbij is het ontwikkelen van bestaande markten (business development).

Gezien de huidige situatie bij de meeste bedrijven, waarbij internetmarketing onder marketing valt, is het de taak van de marketingdirecteur om internetmarketing stap voor stap in de organisatie te brengen. Dit begint bij een volwaardige plaats van internetmarketing op de marketing afdeling (in huis!). In een inventarisatiefase moet bekeken worden welk onderdeel en welke data van de internet(marketing)activiteiten interessant zijn voor welk werkgebied. Vervolgens wordt bekeken hoe verslaglegging kan worden gedaan zodat strategische informatie op verschillende afdelingen wordt binnen gebracht. Vervolgens wordt binnen deze afdelingen bekeken en beslist hoe de aangeleverde data operationeel worden omgezet.

Concreet voorbeeld
Ten behoeve van Research & Development worden elke maand de zoekwoorden in beeld gebracht waarmee zoekers op de website zijn beland. Uit het overzicht blijkt dat mensen hebben gezocht op ‘natural pollination bees’. Wetende dat er vraag is naar een bepaalde vorm van gewasbestuiving wordt, al dan niet in een betreffend land, een uitvoeriger onderzoek opgezet om te bekijken of er voldoende vraag is om bijvoorbeeld een bestaand product door te ontwikkelen en passend te maken op de nieuw in beeld gebrachte vraag.

Toekomst

Naarmate de tijd vordert zal internet en internetmarketing binnen bedrijven steeds belangrijker worden. Vanuit de technische invalshoek wordt het internet al op iedere afdeling ingezet (onder andere e-mail) en toekomstig zal ook internetmarketing binnen elke afdeling van het bedrijf invloed uitoefenen. Daar liggen veel ontwikkelingskansen. Als er bijvoorbeeld genoeg historie is opgebouwd, zullen internetdata toekomstig een belangrijke rol spelen bij financieringsaanvragen.

Kijkend naar de ontwikkelingen van de afgelopen 15 jaar, en bij bedrijven die het internet als cement gebruiken bij hun bedrijfsopbouw, zal toekomstig een indicatief model ontstaan dat als volgt uitgebeeld kan worden:

Internet en internetmarketing is dan een separaat beleidsterrein geworden dat op elke afdeling op zijn eigen manier is geïntegreerd. Elk bedrijf dat nu begint met de opbouw van dit model zal de komende jaren een enorme kennisslag kunnen maken. Dankzij de inzet van internet en internetmarketing zal er een verhoogde en verrijkte vorm van kennis-uitwisseling ontstaan. Markten zullen veel actiever bewerkt kunnen worden waardoor evenredig meer markt- en marketingkennis verkregen kan worden. Ook beleidsgebieden als Research & Development en Algemene Zaken kunnen op hun eigen wijze gebruik maken van de verzamelde data. Er kan een ontwikkeling plaatsvinden waarbij internetmarketing resulteert in business development.

De aanjager van deze ontwikkeling kan internetmarketing zijn, maar langetermijn- succes ontstaat alleen als er een goede mix is tussen off line en on line. Een goede mix van bricks en clicks.

Lees meer artikelen, klik hier

 

Help mee om het thema 'export & internet' versterkt onder de aandacht te brengen. Stuur mijn artikelen door en/of door overname met bronvermelding.

Vanaf 1999 heb ik in de vorm van interviews/content/ideeën bijdrages geleverd aan artikelen in vakbladen, kranten, tijdschriften, op websites, blogs etc.

Graag kom ik met u in contact en/of hoor suggesties voor artikelen.


Geert J. Nijkamp is spreker en auteur van het boek "De invloed van het internet op de Nederlandse export - Hoe houden wij onze voorsprong vast?" Andere landen gebruiken momenteel het internet om versneld te internationaliseren en hun export uit te breiden. Nederlandse exporteurs maken onvoldoende gebruik van het internet. Geert Nijkamp laat in zijn boek zien hoe exporteurs hun voorsprong kunnen behouden en uit kunnen bouwen.

Hij is woonachtig in Spanje en mede-eigenaar van een import/exportbedrijf.