Kansen voor Nederlandse multimodale logistiek in CIS-landen

www.agf.nl

"Nederlandse multimodale logistiek in CIS-landen verbeteren"
Treinvervoer Rusland, Wit-Rusland en Kazachstan straks in één hand

Rusland, Wit-Rusland en Kazachstan willen het transport per trein onderbrengen in een joint venture ter waarde van ruim 2 miljard dollar. Op termijn zouden ook Oekraïne, de Baltische Staten en andere landen kunnen deelnemen, meldt de Russische nieuwssite RBK .

Zo'n joint venture zal de Nederlandse multimodale logistiek in de CIS-landen vergemakkelijken, aldus Marcel Smink. Hij is directeur van de SIC GROUP in Brest en specialist logistiek voor de bilaterale organisatie Venster naar Rusland. 'Het zorgt voor betere aansluiting en minder papierwerk.'

Vorig jaar is wat betreft dat laatste al een grote stap gezet met de oprichting van de Douane Unie tussen Rusland, Wit-Rusland en Kazachstan. Hierdoor zijn de interne douanecontroles weggevallen. 'Je kunt nu drie dagen van te voren per e-mail de formulieren indienen en als alles goed is ingevuld, ben je in maximaal een kwartier de grens over. Je moet nog wel lokaal inklaren, maar dat kan hopelijk over een half jaar ook aan de grens van de unie.'



De Douane Unie is een voorschot op de Gemeenschappelijke Economische Ruimte. Deze moet volgens analiste Irina Yuzvak van de SIC GROUP in 2015 resulteren in een nieuwe Euraziatische Economische Unie, de beoogde oostelijke tegenhanger van de Europese Unie. Eén en ander zal ertoe leiden dat Rusland, dat in deze unie een voortrekkersrol speelt en vanaf deze maand lid is van de Wereldhandelsorganisatie, een belangrijke factor wordt in de wereldeconomie.

Op dit moment is logistiek via Brest (Wit-Rusland) een aantrekkelijke route voor Nederlandse logistieke dienstverleners met afleveradressen westelijk van de Oeral, aldus Marcel Smink. 'Tot Warschau kun je in één keer doorrijden, daarna volgt een stuk tweebaans snelweg en via Brest heb je vervolgens in één keer toegang tot het hele CIS-gebied en zelfs daarbuiten (China, Korea).'

De faciliteiten zijn goed, van warehousing en overslaglocaties tot goed onderdak voor chauffeurs en beveiligde parkeerplaatsen. Toch wordt dit makkelijke traject over de weg nog maar weinig gebruikt. De specialist van Venster naar Rusland wijt dit aan onbekendheid en de conservatieve houding van veel logistieke dienstverleners. 'In 2009 heb ik eens een aantal grote bedrijven meegenomen op een zakenreis en al hun vooroordelen gingen overboord. Hun conclusie: we spreken een ander vakjargon en hanteren andere normen en standaards.'

De voordelen van de Brest corridor zijn volgens hem zo groot, dat veel transporteurs er verstandig aan doen om hun routes naar het oosten te herzien. Ook in Brest wordt aan alle kanten meegewerkt. 'De Belarus Douane Service in Brest denkt heel constructief mee met Nederlandse transportbedrijven om eventuele knelpunten, bijvoorbeeld over verschillende kwaliteitseisen, op te lossen.'

Venster naar Rusland, de organisatie waaraan hij als specialist verbonden is, organiseert 26 juni bij verhuisbedrijf Voerman International in Den Haag een eendaagse cursus over logistiek naar Rusland. Deze is tevens gericht op Wit-Rusland en Kazachstan.

Tijdens een uitgebreide, interactieve workshop van Ria Willekens van Van Aarsen in Heel, leren transporteurs hoe ze zelf 'feilloze documenten' kunnen opstellen. Ook is er een toegepaste sessie met Jozef Somers van SGS Benelux. Hij wijst deelnemers de weg in het oerwoud aan certificaten, dat nodig is en straks nodig wordt. Nikolay Belikov van NEK Logistics in Moskou gaat actief met de deelnemers aan de slag, gericht op de de Douane Unie en alles wat daarmee samenhangt.

De organiserende stichting Venster naar Rusland functioneert al jarenlang in het verlengde van semi-overheidsorganisaties als succesvolle matchmaker voor Nederlandse en Russische bedrijven, onderwijsinstellingen, overheden en NGO's. Meer informatie is te vinden op www.vensternaarrusland.nl.