ABN AMRO: visie op groenteteelt onder glas

www.agf.nl

"Nederlandse markt heeft genoeg potentieel voor betere afzetstructuur"
ABN Amro publiceert visie op groenteteelt onder glas



De afzetstructuur van de groentemarkt is nog steeds zeer matig. Het produceren van een kwaliteitsproduct tegen een goede prijs is niet meer voldoende om onderling of internationaal te concurreren en onderscheidend te zijn. De Nederlandse markt is kwetsbaar voor prijsdruk als gevolg van een zeer versnipperd aanbod. Door als telers en handelaren individueel te opereren wordt prijsshoppen in de hand gewerkt. Dat blijkt uit de '‘Visie op Agrarisch’, die ABN Amro gisteren heeft gepubliceerd.



De Nederlandse markt heeft volgens ABN AMRO genoeg potentieel om een betere afzetstructuur te krijgen. Het antwoord hoe de positie te verbeteren, zit in regie, samenwerking en verbeteren van marktkennis. Belangrijk daarbij is dat iedereen in de keten zijn rol pakt. De teler maakt kwaliteitsproducten (smaak, vers en duurzaam) op basis van marktkennis. Inzicht hebben in welke producten gewild zijn bij de consument, wordt steeds belangrijker. Een initiatief als STAP helpt hierbij.



Handelaren kunnen inkopers ontzorgen als logistiek partner. Zaken die inkopers hierbij belangrijk vinden, zijn lagere dervingskosten, herhalingsaankopen en hogere omzet per vierkante meter. De markt vraagt om een flexibele levering van grote volumes met een constante kwaliteit, versheidsgarantie en onderscheidend vermogen. Als ketenpartners dit kunnen aanbieden, komt er automatisch minder discussie over prijs. Daarom kan geconcludeerd worden dat de ketenkosten van groenten belangrijker zijn dan de kostprijs.



Klik hier voor de visie op de groenteteelt onder glas

Publicatiedatum: 31-5-2012