Geert Nijkamp: Nederland raakt exportvoorsprong kwijt

Geert Nijkamp: ‘Nederland raakt exportvoorsprong kwijt’

Door: Martine Scholl
HAART - “We worden ingehaald!” Dat is in het kort de boodschap van Geert Nijkamp. Met zijn boek ‘De invloed van het Internet op de Nederlandse export - hoe houden wij onze voorsprong vast?’ wil hij het Nederlandse bedrijfsleven wakker schudden: ‘het buitenland’ komt qua internetparticipatie op hetzelfde niveau als wij, en dat betekent veel meer concurrentie. Nijkamp bekijkt de zaak vanaf twee kanten: hij is weliswaar getogen op de Haart, maar woont met zijn gezin in Spanje.
Nijkamp reikt in Aalten ‘t 1ste exemplaar uit aan Gerben Schepers,  directeur Selchemie.
Nijkamp reikt in Aalten ‘t 1ste
exemplaar uit aan Gerben Schepers,
directeur Selchemie.
foto: H. Kastein

Nadat Nijkamp de havo in Aalten voltooide, deed hij de meao en de lerarenopleiding. “Dat leraarsbloed is blijven stromen, dat heeft ook veel te maken met wat ik nu doe.” Ook deed hij Duitslandstudies en voltooide hij een post HBO-opleiding op het gebied van toerisme. Hij werkte op consulaten en begeleidde Nederlandse en Duitse bedrijven op de wederzijdse markt. Verder zag hij al vroeg de mogelijkheden van het Internet in: al in de jaren negentig hield hij zich bezig met internationale internetmarketing. Sinds 2003 verzorgt hij trainingen en voordrachten op het gebied van Internet, onder meer bij bedrijven, brancheorganisaties en de Kamer van Koophandel. “Ik laat zien hoe je met het Internet méér kunt exporteren.” Hij heeft gemerkt dat de meeste bedrijven weliswaar een website hebben, maar dat er niet veel wordt gedacht aan ‘vindbaarheid op het Internet’. En de concurrentie hijgt ‘ons’ in de nek: “Andere landen gaan een inhaalslag maken en over tien jaar lopen wij in Nederland achter de feiten aan. Het is de ‘Wet van de remmende voorsprong’: omdat wij al zo ver zijn, leunen we teveel achterover. Nederlanders staan erom bekend dat ze hun talen spreken, maar ik merk bij mijn kinderen in Spanje dat ze al op jonge leeftijd Engels leren, eerder dan in Nederland. Onze meertaligheid wordt niet béter, dus we worden ingehaald. En wat betreft onze tolerantie, het zo goed om kunnen gaan met andere culturen: dat gaat in andere landen steeds beter, ook vanwege het Internet.” Hij voorziet dat als andere landen net zo’n hoge internetparticipatie bereiken als in Nederland, we exportaandeel gaan verliezen. “Dat is het thema waar ik mensen bewust van wil maken. Alle bedrijven, en met name de exporterende, moeten weten wat ze eraan kunnen doen. Anders kost het ons straks werkgelegenheid.”
Nijkamp woont sinds 2006 in Spanje, maar elke maand is hij ongeveer een week in Nederland. “Dan woon en werk ik op de Haart. In Spanje bereid ik het werk voor, in Nederland voer ik het uit. En doordat ik in het buitenland woon, kan ik met iets meer afstand naar de Nederlandse markt kijken.” Het boek is te bestellen via de boekhandel en www.alcius.nl.