Toekomst Nederlandse export in gevaar

Toekomst van de Nederlandse export in gevaar

De invloed van het internet op de Nederlandse export

De opkomst van het internet heeft er voor gezorgd dat de communicatiemogelijkheden wereldwijd in een enorme stroomversnelling zijn geraakt. Afstanden kunnen makkelijk overbrugd worden en communicatiesnelheid is onbeperkt. Persoonlijke relaties kunnen intensiever en frequenter onderhouden worden.

Voor de Nederlandse export valt nu al vast te stellen dat de opkomst van het internetgebruik een bedreiging is. Bedrijven uit naastgelegen grote exportlanden gebruiken, (bijna) gelijkwaardig, ook het internet en hun website om hun export te vergroten. Een ontwikkeling die ook in Oost Europa en Azië op gang komt. Middels bijv. email, hun website en Social Media kunnen ook zij makkelijker communiceren met potentiële klanten.

Door de opkomst van het internet zullen drie belangrijke export-Unique Selling Points van Nederland in gevaar komen:

1 relatieve positie
Nederland is een land dat ver is in haar internationaliseringsproces. Relatief veel bedrijven exporteren al, gemiddeld meer dan in veel andere landen. Dankzij het internet gaat de macht van het getal een belangrijke rol spelen. Nederlandse exporterende bedrijven zullen in toenemende mate concurrentie krijgen van bedrijven uit andere (grotere) landen die het internet gebruiken om ook sneller internationaal contacten te leggen die tot export kunnen leiden.

2 talenkennis
De opkomst van het internet zorgt er voor dat de meertaligheid in veel landen toeneemt. Een Europees onderzoek laat zien dat kinderen in bijvoorbeeld Spanje en Italië al rond hun vierde jaar beginnen met Engelse les. In Nederland is dit pas vanaf 10 jaar. Ook laat het onderzoek zien dat veel Europese scholieren in het voortgezet onderwijs momenteel Engels, Frans, Duits, Spaans of Russisch volgen. Nederlandse scholieren krijgen in de toekomst concurrentie van scholieren uit andere landen die ook hun talen spreken. Exportbedrijven in andere landen kunnen zich in toenemende mate bedienen van meertaligen in eigen land om hun export te bevorderen, en worden daarmee grotere concurrenten van Nederlandse exportbedrijven.

3 multicultureel aanpassingsvermogen
We hebben in Nederland het zelfbeeld dat je Nederlanders overal ter wereld tegenkomt. Omdat Nederlanders over het algemeen meerdere talen spreken, is het voor hen makkelijk om internationaal te werken en relatief gezien doen veel Nederlanders dat ook. Wie echter langer in het buitenland woont of werkt, zal beamen dat dit klopt maar dat je eveneens bijvoorbeeld veel Engelsen, Amerikanen of Duitsers tegenkomt. Maar dankzij het einde van de Koude Oorlog ook steeds meer Polen, Russen en Roemenen. Het toenemende gebruik van internet versterkt deze migratieontwikkeling omdat mogelijke migranten zich van tevoren kunnen oriënteren op hun plek van bestemming en omdat ze dankzij het internet veelvuldig contact kunnen blijven houden met het thuisfront. Dankzij het internet zal in veel landen het mulitcultureel aanpassingsvermogen van mensen toenemen.

Toekomst.
Nederland heeft op dit moment een voorsprong als het gaat om internetparticipatie. Relatief veel bedrijven maken al gebruik van internet. Om deze voorsprong ook in de toekomst vast te kunnen houden, zal het exporterend bedrijfsleven echter versterkt het internet als communicatie-, marketing- en salesmedium in moeten zetten om haar positie ook toekomstig vast te kunnen houden en uit te kunnen bouwen.  Voor het behoud van directe en indirecte werkgelegenheid is het van vitaal belang dat Nederland op exportgebied concurrerend blijft en zelfs concurrerender wordt.

Lees meer op http://bit.ly/A3aMHH en geef uw feedback svp