Groei AGF-leveranciers Zuidelijk Halfrond buiten Europa" - steeds meer rechtstreekse levering telers-retailers zonder tussenhandel


Albert Heijn werkt al jaren lang direct samen met telers. "Nagenoeg alle groenten en fruit bij Albert Heijn zijn afkomstig van telers waar we al jaren mee samenwerken. Afgesproken programma's zijn bij ons ook echt programma's. We investeren in onze langetermijnrelaties en communiceren open en transparant", hield Happe de aanwezigen voor. "Bij Albert Heijn werken we slechts met twee leveranciersmerken, namelijk Chiquita en Zespri. 95% gaat onder private label weg en daar zijn we gelukkig mee. Binnen ons eigen merk kunnen we diversificeren met AH Excellent, AH puur&eerlijk, Euroshopper en AH Basic." Als grootste uitdaging noemde voor de toekomst noemde de sourcing directeur het vinden van balans tussen volume en kwaliteit."


Boet Mouton, Andrew Reynolds, Jose Antonio Gomez, Ge Happe, Cindy van Rijswick en Mayda Sotomayor

Chief Commercial Officer (CCO) Jose Antonio Gomez (Camposol) vertelde dat met name de technologie de laatste jaren voor een grote verandering heeft gezorgd in de handelsstromen. "De pioniers in onze industrie waren de bananenspelers, die zelf exporteerden naar de Europese markt. Nu zijn er veel meer mogelijkheden voor telers om in contact te komen met retailers, denk aan beurzen als de Fruit Logistica. De Europese retailers zijn echt pioniers geweest om direct in contact te treden met de telers wereldwijd. Consistentie, betrouwbaarheid en duurzaamheid zijn de drie belangrijkste pijlers om de retailer in de toekomst te beleveren. In opkomende markten liggen wel meer kansen liggen om als producent je merk te promoten. Een land als China vraagt een speciale kwaliteit, maar wil daar ook twee keer zoveel geld voor betalen. Het land heeft een sterk groeiende middenklasse en dat biedt volop kansen voor producten als citrus en avocado's, maar wij willen ook zorg blijven dragen voor onze klanten in de Europa en de VS." Gomez' grootste uitdaging voor de toekomst noemde hij het vinden van de juiste mensen en goede bronnen als water en land om landbouw te bedrijven."

Boet Mouton (Mouton Citrus) gaf wel aan dat de stijgende productie op het Zuidelijk Halfrond en beschikbaarheid van van containers heeft gezorgd voor het betreden van meer markten buiten Europa, zoals China, India (beide met meer dan 1 miljard inwoners) en Indonesië. "Ik verwacht dat Europa een stabiel volume zal afnemen, maar andere markten groeien veel harder. Het is veel lastiger om aan de Europese retailers te leveren met hun eigen standaarden en strategieën dan andere continenten. Maar het belangrijkste is dat we telen niet voor retailers, maar voor consumenten. Het gaat er niet om of je een kleine of grote teler bent, als je maar een goede teler bent."

Andrew Reynolds (Total Produce) verwachtte desondanks dat de Europese markt een belangrijke zal blijven. "Importeurs brengen stabiliteit in de prijs. Juist een duurzaam prijsniveau realiseren is de grootste uitdaging voor de toekomst. Daarbij is het  niet zo eenvoudig voor retailers om de hele keten te beheersen. Ons technische team bij Total Produce bestaat uit veertig collega's met zowel een landbouwkundige achtergrond als kwaliteits- en klantexperts. In de toekomst zullen importeurs meer waarde bieden dan ze vandaag de dag doen.  "We hebben experts bij elkaar met een grote knowhow hebben van de hele fruitketen - van houdbaarheid tot productie, ontwikkeling van nieuwe rassen en verpakkingen - die direct met de klanten spreken.

Publicatiedatum: 6-5-2014
Auteur: Dit e-mailadres wordt beveiligd tegen spambots. JavaScript dient ingeschakeld te zijn om het te bekijken.
Copyright: www.agf.nl