Meer export dankzij innovatie in internationalisering II

Innovatie in visienieuwe wereld
Traditionele wereldkaarten plaatsen Europa in het centrum van de wereld maar die tijd is voorbij. Voor het internettijdperk vertaalde politieke macht, die met name z’n vorm heeft gekregen na de Tweede Wereldoorlog, zich voor een groot deel naar economische macht. Gebrek aan transparantie en beperkte snelheid van communicatie heeft deze machtsverhoudingen lang in stand gehouden.  In het internettijdperk zorgen transparantie en communicatiesnelheid ervoor dat de macht van het getal vertaald wordt naar politieke macht.
Alleen een toekomst gerichte visie op internationalisering zal op de lange(re) termijn zorgen voor het behoud en de uitbouw van export. Voor Nederland betekent dit dat bedrijven en mensen zich op alle fronten beter aan moeten passen aan de landen waarnaar geëxporteerd wordt.

Innovatie in klantbenadering en omzetgroei
Overal ter wereld is het internet informatiemedium nummer 1 en het aantal internetgebruikers zal blijven groeien. Toch gaat er niets boven persoonlijk contact. Veel Nederlandse exporteurs hebben Europees/wereldwijd een sterk distributienetwerk en/of zijn dit aan het opbouwen. Zij zouden het rendement van hun distributienetwerk vele malen groter kunnen maken wanneer zij het internet versterkt als ondersteunend instrument gebruiken, dus in combinatie met alle manieren/middelen die momenteel al ingezet worden.
Daarnaast is het internet uitermate geschikt om cruciale data over uw klanten en potentiële klanten boven tafel te krijgen en te analyseren, ten einde marketing/sales/business development/R&D beter af te stemmen op de wensen van de klant.

Multiculturele innovatie en taalbeheersing
De gemiddelde Nederlander zal Nederland een multicultureel land vinden waarbij we ook nog onze talen spreken. Deze USP’s hebben van Nederland de Gateway to Europe gemaakt. De transparantie van het internet en de toegenomen mogelijkheden tot communicatie stellen tegenwoordig ook china engels lerenandere landen in de positie om deze USP’s te ontwikkelen. Met name Duitsland doet het op deze vlakken erg goed en heeft de functie Gateway to Europe van Nederland overgenomen. Dit is onder andere af te leiden uit het feit dat diverse (grote) buiten-Europese bedrijven zich meteen in Duitsland vestigen, waarbij ze voor het internettijdperk Nederland als springplank hadden genomen. Ook gaat de Duitse export voor een veel groter deel naar buiten-Europa dan de Nederlandse export. Qua taalbeheersing zien we dat meer Duitsers Nederlands studeren dan andersom, dat verschillende Afrikaanse landen Engels als voortaal hebben, Chinezen via chatboxen Engels leren, Spaanse kinderen vanaf 4 jaar Engels krijgen. Mede door deze ontwikkelingen is goed Engels spreken over 10-15 geen USP meer voor Nederland.
De transparantie en communicatiemogelijkheden van het internet dragen verder bij aan toenemende uitwisseling van arbeidskrachten waardoor veel landen in rap tempo multicultureler worden.

Productinnovatie en kennisontwikkeling
Nederland is van oudsher een handelsland. De toegenomen transparantie van het internet heeft voor veel exporteurs een aantal ‘uitdagingen’ met zich mee gebracht zoals parallelimport door niet-distributeurs, prijsdruk en ongewilde gebieds(grens)overschrijdende verkoop door distributeurs. Bedrijven die enkel een product van een ander verkopen hebben in de huidige tijd (te) weinig toegevoegde waarde. Toegevoegde waarde ontstaat wanneer productinnovatie en kennisontwikkeling als strategische bedrijfspijlers worden gezien. De aanwezige (product)kennis binnen (exporterende) bedrijven, ook buiten de maakindustrie, kan gebruikt worden voor productinnovatie en verdere kennisontwikkeling (diensten). Hierdoor ontstaat onderscheidend vermogen en qua export enorm opschalingspotentieel.

Innovatie in bedrijfsorganisatie
Innovatie in bedrijfsorganisatie hangt samen met alle bovengenoemde punten. Wie zijn groei in export maximaal wil benutten, zal zich meer dan ooit aan moeten passen aan de wensen van de klant, én aan de wensen van de klant van de klant. Dankzij de transparantie van het internet is een overstap naar een concurrent eerder gemaakt dan in het pre internettijdperk. Nagedacht moet worden of de Nederlandse werktijden en feestdagen op alle klantlanden van toepassingen zijn en hoe deze klantgerichter toegepast kunnen worden.
Het wijsheid om bij de zoektocht naar stagiaires en nieuwe werknemers deze bij voorkeur te werven uit één van uw doellanden. Uiteraard is alle begin moeilijk wanneer er maar één buitenlandse werknemer is die wellicht geen Nederlands spreekt maar het is een eerste stap naar een internationale organisatie. De groei van exportbedrijven zal ook leiden tot meer werkgelegenheid voor Nederlandse werknemers.
Nederland is een koploper in de wereld qua (technisch gezien) internetgebruik. Wie echter kijkt naar de toepassing van het internet als marketing-, sales- en business development instrument ziet dat bedrijven uit opkomende landen zeer snel hun achterstand inhalen, en geregeld zijn distributeurs al  innovatiever bezig dan Nederlandse exporteurs. Nederlandse exporteurs zullen het internet organisatorisch en financieel een veel belangrijkere plaats moeten geven om niet achterop te geraken. Niet alleen in marketing, sales en business development maar ook als R&D instrument.

Groeiperspectief
Wij doen het nog steeds goed als Nederland maar feit is dat een groeiend aantal landen haar achterstand in internationalisering en export snel aan het inlopen is. Nederland is veel meer dan andere landen afhankelijk van export. De BV Nederland moet zorgen voor een betere benutting van de aanwezige talenten en mogelijkheden om haar export, en daarmee werkgelegenheid en welvaart, op peil te houden.


Geert J. Nijkamp is spreker en auteur van het boek "De invloed van het internet op de Nederlandse export - Hoe houden wij onze voorsprong vast?" Andere landen gebruiken momenteel het internet om versneld te internationaliseren en hun export uit te breiden. Nederlandse exporteurs maken onvoldoende gebruik van het internet. Geert Nijkamp laat in zijn boek zien hoe exporteurs hun voorsprong kunnen behouden en uit kunnen bouwen.
Hij is woonachtig in Spanje, is daar mede-eigenaar van een import/exportbedrijf. Hij komt maandelijks naar Nederland om lezingen te geven en bedrijven te ondersteunen bij hun internationaliseringsambities.

Graag kom ik met u Dit e-mailadres wordt beveiligd tegen spambots. JavaScript dient ingeschakeld te zijn om het te bekijken. en/of hoor suggesties voor artikelen.