Internettijdperk en ketenmarketing vragen om de kracht van een eigen merk

De Vlaamse regering springt bij met 1 miljoen euro investeringssteun. Deze indrukwekkende ingreep genereert ook een tiental extra arbeidsplaatsen waardoor
Groep Warnez (dat via 4 vennootschappen 46 voltijdse medewerkers in loondienst telt) zijn positie als grootste werkgever in zijn sector nog versterkt. De aardappelhandel werd in 1951 opgestart door Firmin Warnez en wordt vandaag geleid door de ondernemende broers Jan en Filip Warnez.

Jan Warnez : "Vanaf de jaren 90 van de vorige eeuw hebben we ons gefocust op de markt van de grootdistributie omdat aardappelen meer en meer via supermarkten verkocht worden. We pikken in op de nieuwste consumententrends met blitse en biologisch afbreekbare verpakkingen tot en met het kleine gewicht van 1 kilo. Weinig spelers in de sector gaan zo ver. In 2008 hebben we onze eigen consumentenmerken Pomtaste (zeven referenties) en Pomvit (stoomgegaarde aardappelen gelanceerd. Die genereren vandaag maar 5% van onze omzet omdat de meeste van onze aardappelen onder het label van de klant verkocht worden. Toch zijn die huismerken waardevol voor ons omdat ze een demonstratieve voorbeeldfunctie hebben voor onze afnemers. Ze fungeren als innovatief concept dat de klanten kunnen kopiëren".

Waalse schilfabriek
Agripom verpakte en verhandelde in 2012 circa 60.000 ton aardappelen, waarvan 10% afkomstig is uit de 200 ha eigen teeltvelden in Wallonië. Ruim de helft van de grondstoffen komt uit de Belgische landbouw, 35% uit Frankrijk en Duitsland is
goed voor een derde plaats. Circa 95% van de omzet wordt gerealiseerd bij Belgische klanten in de grootdistributie en de horeca. In 2010 openden Filip en Jan Warnez samen met hun lokale partner Pierre Fockedey, het nieuwe bedrijf Pomfresh in het Waalse Fleurus, dat instaat voor het schillen en versnijden van aardappelen tot frieten. Ook daar werd ondertussen ruim 4 miljoen euro geïnvesteerd onder meer in een vergistingsinstallatie voor aardappelschillen die elektriciteit genereert.

Jan Warnez: "Bij Pomfresh gaan we in 2014 nog een stap verder in de keten doordat we een deel van de aardappelen gaan voorkoken. Dit in functie van klanten uit de sector van de grootkeukens."

www.pomtaste.be

Bron: WES, West-Vlaanderen Werkt, Jaargang 2013 nr. 2: De West-Vlaamse aardappeleconomie

Publicatiedatum: 2-9-2013