Meer export dankzij online distributeursondersteuning

België is geen Nederland, Argentinië is geen Spanje. In het online tijdperk is het noodzakelijk om per land een strategie te ontwikkelen om zo local uw distributeur te ondersteunen. 

U stelt zich de eenvoudige vraag: ‘Waar zoekt mijn potentiële klant naar mijn product of dienst wanneer hij mij niet kent?’ Dit is bijvoorbeeld in zoekmachines, op website van brancheorganisaties, op websites van beurzen etc. U brengt zo per land de internetstrategie in beeld. Elke kanaal vraagt z’n eigen actie: hoog komen en/of adverteren in zoekmachines, aanmelden en/of adverteren in portals, redactioneel nieuws insturen en/of een profiel aanmaken op een beurzenwebsite etc. U zult zien dat u dankzij een landenstrategie op meer (lokale) plekken vindbaar zult worden en dieper in de dagelijkse omgeving van uw (potentiële) klant geraakt.

Social media

Op Social Media gebied loopt Nederland voorop. Exporteurs dienen dit te benutten door kennisoverdracht richting hun distributeurs. U kunt als exporteur met name beleidsmatig uw distributeurs ondersteunen met het maken van plannen waarna een distributeur zelf tot operationele uitvoering kan komen. Net als bij een landenstrategie kan voor Social Media een vergelijkbaar model uitgewerkt worden.

Om een leercurve te realiseren is het cruciaal doelstellingen te definiëren (Social Media Performance Indicators): hoeveel meer volgers willen we hebben, hoeveel meer contacten willen we aanknopen, hoeveel meer bezoekers willen we op de website hebben en hoeveel aanvragen en projecten dienen de Social Media inspanningen te genereren. Na een vastgestelde periode wordt geanalyseerd met hoeveel uur inzet en financiële middelen welke resultaten bereikt zijn. Is er meer omzet gerealiseerd, hebben we bezoekers gekregen via doorlinks in onze Twitterberichten, heeft onze klantenservice minder telefoontjes gehad etc.? Mochten de doelstellingen niet gehaald worden, dan wordt in ieder duidelijk wat wél bereikt is met welke inspanningen. Alle begin is moeilijk maar wanneer inspanningen op Social Media gebied goed gemeten worden, zullen de resultaten een motivatie vormen voor verdere activiteiten, zowel bij exporteurs als distributeurs.

Bricks and Clicks

Het succes van online heeft vaak een offline basis. Nederlandse exporteurs zouden een analyse moeten maken hoe zij de afgelopen jaren, ook voor het internettijdperk, hun distributeurs hebben ondersteund. Vervolgens moet nagedacht worden hoe de offline marketing omgezet en ondersteund kan worden met online marketing. Dit levert waarschijnlijk een scala aan mogelijkheden op:

  • -In de aanloop naar beursdeelnames worden online bezoekers aangetrokken, op de website worden beursdeelnames vermeld en/of kunnen entreekaarten aangevraagd worden, na een beursdeelname worden bezoekersstatistieken geanalyseerd en vergeleken met de beursresultaten.
  • -(Product)brochures staan online en kunnen rechtstreeks of na invullen van NAW-gegevens door geïnteresseerden worden opgevraagd. NAW-gegevens zijn vervolgens leads voor distributeurs.
  • -Op de website van de exporteur staan profielen/namen/doorlinks van/naar distributeurs.
  • -Om distributeurs te ondersteunen wordt LinkedIn ingezet om potentiële klanten te lokaliseren.
  • -(Nieuwe) distributeurs kunnen, net als brochures, voor hun land een website krijgen die qua look & feel aansluit of het offline PR-materiaal.
  • -Naast een eventuele papieren nieuwsbrief, kunnen distributeurs beschikking krijgen over een voorbeeld en/of content voor een digitale nieuwsbrief.
  • -Exporteurs laten promotie/product/referentievideo’s ontwikkelen die aan distributeurs ter beschikking worden gesteld. Basisvideo’s kunnen per land/taal ingesproken en/of ondertiteld worden.
  • -(Informatie)apps kunnen, vergelijkbaar met brochures, in het oriënterende stadium een belangrijke functie hebben om potentiële klanten van informatie te voorzien. Exporteurs kunnen met bijvoorbeeld een FAQ-app rondom producten/diensten in weinig talen vele distributeurs ondersteunen.

Meer export

Het internet speelt een steeds belangrijkere rol om succesvol te zijn in export. Bovenstaande punten zijn slechts enkele voorbeelden uit een groter scala aan mogelijkheden. Juist Nederlandse exporteurs moeten als eerste de handschoen oppakken en het internet / online marketing laten aansluiten op hun huidige bedrijfsvoering, voordat buitenlandse concurrenten dit doen. De BV Nederland is voor een groot deel afhankelijk van export. Meer export betekent behoud van welvaart en werkgelegenheid

Help mee

Naar mijn mening is er in de Nederlandse media te weinig aandacht voor export en internationalisering. Help mee om het thema 'export & internet' versterkt onder de aandacht te brengen. Stuur mijn artikelen door en/of door overname met bronvermelding.

Vanaf 1999 heb ik in de vorm van interviews/content/ideeën bijdragen geleverd aan artikelen in vakbladen, kranten, tijdschriften, op websites, blogs etc.

Graag kom ik met u Dit e-mailadres wordt beveiligd tegen spambots. JavaScript dient ingeschakeld te zijn om het te bekijken. en/of hoor suggesties voor artikelen.


Geert J. Nijkamp is spreker en auteur van het boek "De invloed van het internet op de Nederlandse export - Hoe houden wij onze voorsprong vast?" Andere landen gebruiken momenteel het internet om versneld te internationaliseren en hun export uit te breiden. Nederlandse exporteurs maken onvoldoende gebruik van het internet. Geert Nijkamp laat in zijn boek zien hoe exporteurs hun voorsprong kunnen behouden en uit kunnen bouwen.
Hij is woonachtig in Spanje, is mede-eigenaar van een import/exportbedrijf en momenteel bij een Spaanse exporteur verantwoordelijk voor de internationalisering waarbij internet voeding geeft aan dit proces.

-------------------------------------------------------------------

fenedex

Schrijf in voor de Fenedex-workshop:

Meer export dankzij online distributeursondersteuning

De beheersing van kanaalconflicten.

Hoe haalt u meer rendement uit uw distributeur? Wilt u meer grip krijgen op uw distributienetwerk? Wilt u “global & local” combineren? Wilt u meer exporteren? Hoe zijn kanaalconflicten te beheersen? Kortom, u wilt het internet als een strategisch instrument inzetten?

Op 11 juni 2013 organiseert Fenedex i.s.m. Geert Nijkamp en Berg Toys de interactieve workshop “meer export dankzij online distributeursondersteuning!” Tijdens deze workshop doorloopt u een stappenplan om, óók online, meer rendement te halen uit uw distributeursbeleid. Hoe kunt u het internet inzetten om deze stappen met maximaal rendement uit te voeren? De koppeling van offline en online marketing, de inzet van Social Media en de stappen richting organisatieverandering komen in beeld.

Resultaat
U als deelnemer online / offline marketing tools aanreiken om uw distributeurs in het buitenland beter te kunnen ondersteunen en kanaalconflicten te beheersen. Met als resultaat: meer omzet en een sterkere positie voor u als exporteur. Aandragen van mogelijke oplossingen.

Doelgroep
Exportbedrijven die te maken hebben met kanaalconflicten. Ervaren exportbedrijven die al langer werken met een internationaal verkoopnetwerk, (export) managers en beleidsmakers van deze bedrijven

Datum

Startdatum Duur Plaats Prijs
11 juni 2013 1 middag Ede (Berg Toys Nederland) Leden: €308,00
Niet leden: €385,00
Lid worden Inschrijven