Meer export dankzij innovatie in internationalisering

Innovatie in internationalisering en export is noodzakelijk vanwege toenemende concurrentie op exportmarkten maar ook op de Nederlandse markt. Recent verkennend onderzoek van Bouwend Nederland laat zien dat ook in de bouwsector steeds meer buitenlandse bedrijven de Nederlandse markt betreden. Internet maakt beoogde exportmarkten transparant(er). Europees onderzoek laat zien dat het Nederlandse MKB een middenmoter is als het gaat om internationale activiteiten. Landen als Duitsland, België en Denemarken doen het beter. Veel Nederlandse bedrijven zijn nog niet internationaal actief terwijl hun producten en diensten zich daarvoor uitstekend lenen. Grote kansen liggen in het verschiet.

Innovatie en internationalisering hebben een wederzijdse positieve invloed op elkaar. Bedrijven die innovatieve producten ontwikkelen, zullen al snel internationaal actief willen worden om schaalgrootte te kunnen bereiken. Omgekeerd zullen bedrijven die internationaal actief willen zijn met innovatieve producten en diensten moeten komen om concurrerend te kunnen zijn.

Innovatie in internationalisering bestaat uit meer dan alleen exportvergroting. Aandachtsgebieden zijn:
-innovatie in visie
-innovatie in klantbenadering en omzetgroei
-productinnovatie
-multiculturele innovatie
-innovatie in bedrijfsorganisatie
-innovatie in kennisontwikkeling (servitization)

Wanneer gesproken wordt over innovatie in internationalisering dan speelt ook het internetgebruik een belangrijke rol. Nederland is qua innovatief internetgebruik een koploper in de wereld en de hoge internetparticipatie draagt bij aan de internationalisering en meer export. In toenemende mate valt echter vast te stellen dat steeds meer landen innovatieve internettoepassingen gebruiken voor hun product- en bedrijfsontwikkelingen én om te internationaliseren. Ook op gebied van internationalisering en export kunnen Nederlandse bedrijven grote stappen maken wanneer zij (verder) internationaliseren en internet hierbij als (een middel tot) versnelling gebruiken.

Technisch gezien kan elk Nederlands bedrijf gebruik maken van de meeste innovatie  (internet)toepassingen zoals nieuwe ontwerp- en productiesystemen, digitale communicatie, het gebruik van de ‘cloud’ etc. Relatief gezien doen veel Nederlandse bedrijven dat ook waardoor Nederlandse bedrijven tot de productiefste bedrijven ter wereld horen. Relatief gezien (qua percentage) zal het nog wel een tijdje duren voordat bedrijven in andere landen op hetzelfde niveau zijn als Nederlandse bedrijven qua internetgebruik en digitale toepassingen. In absolute zin (aantallen) zijn er echter steeds meer bedrijven in het buitenland die ook de weg weten te vinden naar deze innovatieve technische (internet)toepassingen. De toenemende exportconcurrentie ontstaat met name door de macht van het getal.

Nederlandse bedrijven kunnen versneld internationaliseren wanneer zij het internet innovatiever in zetten om producten en diensten sneller naar meer markten te brengen. De praktijk laat zien dat diverse exportpartners (importeurs/distributeurs/dealers) in verschillende landen het internet als marketing- en salesinstrument innovatiever (=met meer kennis) inzetten dan de exporteur zelf. Conflicten tussen exportpartners onderling en exporteur-exportpartner zijn het gevolg. Om de mogelijkheden tot verdergaande internationalisering goed te benutten, dienen exporteurs het internet (veel) sterker in te zetten als marketing- en salesinstrument. Het is van groot belang deze kennis zo snel mogelijk te ontwikkelen zodat die in het kader van schaalvergroting in bestaande en nieuwe markten toegepast kan worden. Doet de exporteur dit niet dan wordt hij vroeger of later voorbij gestreefd door zijn exportpartner of door een concurrerend exporteur.


Geert J. Nijkamp is spreker en auteur van het boek "De invloed van het internet op de Nederlandse export - Hoe houden wij onze voorsprong vast?" Andere landen gebruiken momenteel het internet om versneld te internationaliseren en hun export uit te breiden. Nederlandse exporteurs maken onvoldoende gebruik van het internet. Geert Nijkamp laat in zijn boek zien hoe exporteurs hun voorsprong kunnen behouden en uit kunnen bouwen.
Hij is woonachtig in Spanje, is daar mede-eigenaar van een import/exportbedrijf. Hij komt maandelijks naar Nederland om lezingen te geven en bedrijven te ondersteunen bij hun internationaliseringsambities.

Graag kom ik met u Dit e-mailadres wordt beveiligd tegen spambots. JavaScript dient ingeschakeld te zijn om het te bekijken. en/of hoor suggesties voor artikelen.